<p>– Koulussa pitäisi olla kännykkäkielto!</p><p>– Koulussa pitäisi opettaa tunnetaitoja.</p><p>– Lapseni ei tarvitse syödä ruokalassa, jos ruoka on hänestä pahaa.</p>.<p>– Opettajien pitää puhua koulussa lapsille, mitä eläimille saa tehdä ja mitä ei, kommentoi tiineen siilin pelastanut henkilö Ilkka-Pohjalaiselle maanantaina.</p><p>– Oli siinä sentään sanottu, että "mikäli asia on mennyt kotona ohi", huokaisee Vaasan yleissivistävän koulutuksen pääluottamusmies <strong>Olavi Honkamaa</strong>.</p>.Poikasia odottava siili löytyi sullottuna muovipussiin – "Ihan superpaha olo", kertoo löytäjä.<p>Honkamaa ei syytä ketään yksittäistä henkilöä tai tahoa, mutta uutisointi osoittaa, mitä kaikkea koululta ja opettajilta nykyään vaaditaan.</p><p>Honkamaa työskenteli ennen luottamustointaan 30 vuotta luokanopettajana ja hän on nähnyt, miten koulu on muuttunut.</p><p>Koulu on politisoitunut. Sen kehittäminen tuntuu olevan koko yhteiskunnan tehtävä. Lähes jokaisella on mielipide opetuksesta. Kouluille tehtäviä latovat niin poliitikot kuin kolmannen sektorin toimijat sekä vanhemmat ja koulunsa jo käyneet.</p><p>Pisa-tulosten lasku hirvittää ja erityisen tuen tarve on kasvanut.</p><p>Monesta suunnasta tulevan paineen keskiössä ovat opettajat. Nuo kutsumusammattia toteuttavat kansankynttilät, joiden odotetaan kasvattavan pikkuihmisistä kunnon kansalaisia opetustyön ohella.</p>.<h2>"Kaikki muu on pois opetuksesta"</h2><p>Opettajat ovat olleet pitkään hiljaa. Viikonloppuna Helsingin Sanomat julkaisi artikkelin, johon oli haastateltu yli 90 opettajaa. Haastateltavat olivat ympäri Suomea ja heistä lähes 70 % oli harkinnut alan vaihtoa viimeisen kolmen vuoden aikana.</p><p>He kaikki puhuvat koulun haasteista.</p><p>– Kouluun kohdistuu nykyään paljon paineita ulkopuolelta, Honkamaa sanoo. </p><p>Honkamaa sanoo työn olevan niin sirpaleista, että hirvittää.</p><p>Mikä oikeastaan onkaan opettajan työtä? Mihin opettaja on saanut koulutuksen?</p><p>– Opettajan työtä on opettaa. Opettaja ei ole psykologia tai varavanhempi. Hänen ei kuulu tuottaa materiaalia someen tai ratkoa perheiden ongelmia.</p><p>Toiveet opetukset sisällöstä ovat yleensä hyvää tarkoittavia, mutta toisinaan opettajista tuntuu, että kasvatusvastuuta yritetään sälyttää koululle.</p><p>– Ei oikein ymmärretä, ettei opettajilla ole aikaa toteuttaa kaikkia toiveita. Opetusta ja opettajan työtä ohjaavat kunnan opetustoimi ja opetussuunnitelma. Kaikki muu on pois opetustyöstä.</p>.<h2>"Koulumaailma sopii vain osalle"</h2><p>Honkamaan mukaan koulua on uudistettu niin rankasti viimeaikoina, että osa ihmisistä on putoamassa rattailta. Sekä opettajilla että oppilailla on vaikeuksia pysyä kyydissä, kun digitalisaatio jyllää, itseohjautuvuutta odotetaan ja projekteja pukkaa joka suunnasta.</p><p>– Joillekin muutokset sopivat, mutta nyt ollaan ikävä kyllä menossa sellaiseen suuntaan, että koulumaailma sopii vain osalle ihmisistä.</p><p>Ongelma ei ole pelkästään Vaasan tai Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan, vaan samankaltaisia viestejä tulee ympäri Suomea.</p><p>– Luottamusmiehet muualta Suomesta ovat kertoneet, että samoja haasteita on kaikkialla.</p><p>Honkamaa kertoo, että osa oppilaista ei osaa edes aakkosjärjestystä, koska kaiken tiedon voi googlettaa.</p><p>– Lisäksi opettajia yritetään sulloa samaan muottiin määrittelemällä, miten pitää opettaa. Opettaja onnistuu työssään parhaiten, kun hänellä on vapaus tehdä pedagogiset ratkaisut itse.</p><p>– Opettajat tarvitsevat työrauhan, jotta voivat keskittyä siihen, mihin heidät on koulutettu: opettamiseen.</p>