Helene Schjerfbeckistä tuli Ateneumin suosituin näyttely päivittäisellä kävijämäärällä mitattuna

HELSINKI

Ateneumissa tänään päättyvä Helene Schjerfbeckin näyttely nousee taidemuseon suosituimmaksi näyttelyksi keskimääräiseltä päiväkävijämäärältään. Ateneumista kerrotaan, että tammikuussa päiväkävijämäärä on liikkunut yli 4  000:n, mikä on ajoittain näkynyt jonoina Ateneumin oven ulkopuolella.

– Kävijämäärät ovat kasvaneet systemaattisesti. Alussa oli ehkä 1  200 kävijää päivässä, ja jouluun mennessä oltiin jo lähes 3000 päiväkävijässä, kertoo Ateneumin viestintäpäällikkö Johanna Eiramo.

–  Minusta tuntuu, että Helenen (Schjerfbeck) ympärillä on tällä hetkellä yleinen ja monitahoinen kiinnostus, Eiramo arvioi suosion taustoja.

Ennen Ateneumia Schjerfbeckin näyttely oli esillä Lontoossa, mistä uutisoitiin Suomessakin. Lisäksi valkokankaille saapui reilu viikko sitten Schjerfbeckin elämästä kertova elokuva Helene.

Näyttelyssä on ollut esillä myös sellaisia Schjerfbeckin teoksia, joita ei ole aiemmin nähty. Tällainen on esimerkiksi maalaus "Tyttö Bäresundista". Lisäksi näyttelyssä oli esimerkiksi tunnettu teos "Tanssiaiskengät", joka myytiin vuonna 2008 lähes 3,9 miljoonalla eurolla Sothebyn huutokaupassa Lontoossa.

Schjerfbeckin näyttelyn kokonaiskävijämäärä kerrotaan vasta maanantaina aamulla. Tällä haavaa Ateneumin suosituin näyttely kokonaiskävijämäärältään on syyskuussa 2009 alkanut Picasson näyttely, joka keräsi yhteensä 314 000 kävijää. Picasson näyttely kuitenkin kesti neljä ja puoli kuukautta, kun Schjerfbeckin näyttely oli lyhyempi, käytännössä vain kaksi ja puoli kuukautta.

Kommentoi