Eparin logo

"Hullu idea, joka piti toteuttaa" – yli kahdeksan metrin menopeli kääntää katseita kaupungilla

Leveydeltään normaalimittainen kulkuneuvo on rekisteröity henkilöautoksi, Jarmo Saari kertoo. Taustalla toripaviljongin rakennustyömaa.
Leveydeltään normaalimittainen kulkuneuvo on rekisteröity henkilöautoksi, Jarmo Saari kertoo. Taustalla toripaviljongin rakennustyömaa.
Kuva: Tero Hautamäki
  • Tero Hautamäki
Jaa artikkeli

Kun 8,6 metriä helmiäisvalkoista limusiinia lipuu Seinäjoen keskustan kapeita katuja, näky kääntää katseita. Ratissa istuva Jarmo Saari hymyilee ohikulkijoille tyytyväisenä.

Pitkän odottelun – koronan ja auton korjaustöiden – jälkeen ”limu” olisi tarkoitus saada kunnolla ajoon tänä kesänä.

Eparin toimitus sai vihiä harvinaisesta autosta erään eläkejuhlan yhteydessä. Puhelinsoiton jälkeen järjestyi koekyyti keskustasta Törnävälle. Samalla auton omistaja taustoitti menopelinsä tarinaa.

”Limu” on tullut Seinäjoelle Sievistä, minne se pari vuotta sitten saapui Yhdysvalloista. Jarmo Saari bongasi auton netistä, ja päätti: nyt tai ei koskaan.

– Olen aina vähän haaveillut tällaisesta kärrystä. Tämä on sellainen elämysauto. Hullu idea, joka piti toteuttaa, Saari kuvailee.

Kun auto oli haettu Seinäjoelle, alkoi kuukausia kestänyt kunnostus.

– Limusiineja ei saa seisottaa ulkona lumen alla. Ne eivät kestä sitä, vinyylikatto varsinkaan. Tällainen auto vaatii aina lämpimän tilan, Saari selvittää ja kertoo auton majailevan Seinäjoen teollisuusalueella.

Isossa kustomointiprojektissa Saaren yhteistyökumppaneina olivat seinäjokelaiset Nordic Detailing ja Next Level Design. Urakassa päivitettiin auton ulkonäköä niin sisältä kuin ulkoa.

– Jotakin tehtiin myös vain komian tähren, Saari sanoo ja taputtaa limusiinin mustaa, nahkaverhoiltua ulkokattoa.

– Nyt on muuten valmista, mutta vielä odotetaan Jenkeistä tilattuja kesävanteita.

Matkustamon ja kuskin välissä on avattava seinä, johon on integroitu tv-ruutu.
Matkustamon ja kuskin välissä on avattava seinä, johon on integroitu tv-ruutu.
Tero Hautamäki

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saari uskoo limusiiniin yritysideana. Hänen mukaansa kilpailua ei ole paljon tällä alueella.

– Seinäjoella tämä on ainoa vuokralimusiini. Tässä on sellaista vanhan ajan Hollywood-glamouria, Saari kuvailee.

Saaren mielestä autolla on markkinoita esimerkiksi hääautona, eläkejuhlissa ja synttäri- sekä polttarikuljetuksissa.

– On tällä jo ehditty ajaa syksyn ylioppilaitakin lakkiaisista kotiin, mies kertoo.

Limusiini nielee takaosaansa seitsemän henkilöä. Eteen mahtuu kuljettajan kanssa yksi.

Takatilassa on kattopeilejä, mustaa nahkaa, baaritiski jäähdytettyine pullotelineineen sekä bluetooth-yhdistettävät musiikki- ja videolaitteet.

Matkustamon ja kuskin välissä on avattava seinä, johon on integroitu tv-ruutu.

Malliltaan limusiini on automaattivaihteinen BMW 745 vuodelta 2005. Moottorina toimii 4,5–litran V8-bensiini. Leveydeltään normaalimittainen kulkuneuvo on rekisteröity henkilöautoksi.

– Tietojeni mukaan tämä on ainoa bemarin limusiini Suomessa, Saari ilmoittaa.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tämä on sellainen elämysauto. Silti tämä on liikenteessä hyvä ajettava, Jarmo Saari kuvailee.
Tämä on sellainen elämysauto. Silti tämä on liikenteessä hyvä ajettava, Jarmo Saari kuvailee.
Tero Hautamäki

Liikenteessä auto on omistajansa mukaan hyvä ajettava.

– Tämä kääntyy hyvin ja on vakaa. Isommat liikenneympyrätkin sujuvat, Saari kertoo.

– Tietenkään tällä ei ajeta lujaa. Tämä on kruisailuauto, mies jatkaa.

Jarmo Saari itse asuu Seinäjoen Pajuluomassa. Hänellä on Ylihärmässä kuljetuspalvelu J & J Saari, joka on miehen päätyö.

Limusiinin tarkoitus ei siis ole kerryttää omistajalleen omaisuuksia.

– Jos auto kattaa kuskinsa ja kulunsa, kuten bensat ja vakuutukset, olen enemmän kuin tyytyväinen, Saari arvioi.

Hän kertoo ”limun” liikahtavan keikalle lyhyelläkin varoitusajalla.

– Pieni ennakointi tarvitaan, sillä mukaan tulee aina oma kuljettaja. Kuskina toimii Niina Koivuniemi, jota on jo kiitelty monesta suusta, Saari kehuu.

Yritystoiminta limusiinilla on vasta käynnistymässä. Joulun alla tosin tehtiin neljä pikkujouluajoa. Sen lisäksi on tehty viisi juhlakyytiä Etelä-Pohjanmaan alueella.

– Ensi kesäksi on jo buukattu yksi lentokenttäkuljetus ja parit synttärit sekä häät, Saari kertoo.

– Ehkä tällä kehtaa naimisiinkin karauttaa.

Jarmo Saari kertoo, että limusiinin mukana tulee aina oma kuljettaja.
Jarmo Saari kertoo, että limusiinin mukana tulee aina oma kuljettaja.
Tero Hautamäki

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi

Kommentoidaksesi sinun tulee olla kirjautuneena Facebookiin

    Jaa artikkeli

    Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

    Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

    Tilaa uutiskirje