<p><em>Kansallisteatteri: William Shakespeare: Hamlet. Ohjaus: Samuli Reunanen. Ensi-ilta suurella näyttämöllä 10.3.2022.</em></p> <p>Kansallisteatterin täyttää tänä vuonna 150 vuotta. Juhlavuoden näytelmäksi valittu <em>Hamlet</em> on yritys tulkita klassikko uusiksi sukupuoli-identiteettien kautta. </p><p>Sen mies- ja naiskuva päivittyy rohkeasti tälle vuosituhannelle. Länsimainen teatteri kun on ollut <strong>Shakespearen</strong> ajoista näihin päiviin saakka valkoisen hetero-miehen valtakuntaa. Ikoninen Ofelian rooli onkin tässä tulkinnassa aktiivinen toimija eikä hänen motiivejaan tulkita suhteessa näytelmän miesrooleihin. </p><p><strong>Fanni Noreila</strong> Ofeliana onnistuu tehtävässä hienosti. Hänen Ofeliansa on omaääninen päivitys 2000-luvun naiskuvastoon. <strong>Aleksi Holkko</strong> Ofelian Laertes-veljenä taas antaa kasvot queer- näyttelijälle, joka tekee hetero-roolihahmoksi usein tulkitusta Laerteksesta myös uskottavan ja kiinnostavan queer-roolin.</p>.<p>Kansallisteatteri markkinoi sivuillaan Hamletin nimiroolissa näyttelevää <strong>Olavi Uusivirtaa</strong> häpeilemättömästi pop-prinssinä, ja sellaisen Uusivirta totisesti roolistaan rakentaakin.</p><p>Esityksen lukuisat musiikkinumerot tukevat tätä mielikuvaa ja hetkittäin tulee tunne, että olenko katsojana eksynyt näyttelijä-muusikko Uusivirran keikalle. Pop-prinsseydessä on toki kosketuspintaa myös Hamletin hahmoon.</p><p>Molemmissa voi nähdä kosmista yksinäisyyttä, joka lopulta johtaa traagiseen tuhoon. Popin historia kun on täynnä vastaavia esimerkkejä (<strong>Michael Jackson</strong> jne..)</p>.<h2>Kokonaisuus rakoilee</h2><p>Musiikin rooli, ja sen korosteisuus esityksessä, jättää muutoinkin kokonaisuutena vähän hämmentyneen olon. Taitavan <strong>Timo Kämäräisen</strong> multi-instrumentoimat musiikkinumerot toimivat kyllä yksittäisinä biiseinä, mutta niiden linkki <em>Hamletin</em> mielenmaisemaan jää epäselväksi. </p><p>Osasyynä tähän ainakin ensi-illassa oli onneton laulumiksaus, jossa laulujen sanoista ei saanut selvää.</p><p>Näistä lähtökohdista rakentuva <strong>Samuli Reunasen</strong> ohjauskaan ei valitettavasti pidä esitystä kasassa. Tässä <em>Hamletissa</em> muoto ajaa sisällön edelle. </p>.<p>Kokonaisuus ei oikein kiinnity mihinkään, vaikka nimiroolissa hartiavoimin töitä paiskova Uusivirta parhaansa tekeekin. </p><p>Reunasen ja <strong>Aina Bergrothin</strong> dramatisointi yrittää kyllä pyyhkiä parhaansa mukaan pölyt klassikosta, mutta lukuisat englannin kieliset biisisitaatit tai puhekieliset lausahdukset <strong>Matti Rossin</strong> hienon suomennoksen seassa tekevät tulkinnasta oudon sirpaleisen jos kohta muutama niistä ihan osuukin.</p><p>Shakespeariaanisen luennan ironinen kommentointi herätti ensi-iltayleisössä väliin ansaittua hilpeyttä. Kyllä klassikkoa saa ja pitää tulkita reippaalla kädelläkin, mutta sen syvän pohjavirran, punaisen langan, olisi hyvä aueta katsojalle vähän helpommin. </p><p>Sellaista en nyt tästä esityksestä löytänyt ja kokonaisuus jää harmillisen ulkokohtaiseksi tyylittelyksi.</p>.<h2>Tavoitteena nuoret katsojat</h2><p>Alumiinisista rakennustelineistä tehty lavastus led-valoineen on myös vähän kliseinen näyttämökuva kehystämään Tanskan prinssin synkkää tarinaa. </p><p>Puvustus on kierrätyshenkisesti koottu Kansallisen aikaisemmissa näytelmissä käytetyistä puvuista ja siltä se näyttääkin. Uusivirran Hamlet paahtaa näyttämöllä jopa toppatakissa palatessaan Englannista – ei kovin kekseliästä minusta.</p><p>Kansallisteatteri maamme päänäyttämönä on tuottanut historiansa aikana monta <em>Hamlet</em>-tulkintaa ja tuskinpa <strong>Kaarlo Bergbom</strong> ja kumppanit tämänkään esityksen jälkeen kääntyvät haudassaan. </p><p>Talo on viime vuosina panostanut erityisen paljon yleisötyöhön, jonka yhtenä tavoitteena on kasvattaa uusia yleisöjä teatterin katsomoihin. Nuoret katsojat ovat tunnetusti erityisen haastava kohderyhmä. </p><p>Tämä <em>Hamlet</em>-tulkinta on ilmiselvästi suunnattu juuri nuorille ja nähtäväksi jää kuinka se kohdeyleisöönsä uppoaa. Onnistunut pääroolitus luo tähän hyvät edellytykset, mutta muilta osin tulkinta jättää liikaa kysymysmerkkejä.</p> <p><strong>Jussi Kareinen</strong></p>