<p>Koronarajoitusten varjosta on kesäksi nousemassa äärimmilleen pullisteleva tapahtumakalenteri. Pohjalaisfestivaalien järjestäjät kertovat, millaiset odotukset festivaalikesästä on nyt. </p>.<p>Loud´n Live Promotionsin promoottori<strong> Kalle Keskinen</strong> arvioi, että Vauhtiajojen lipunmyynti on tällä hetkellä samalla tasolla kuin vuonna 2019. Keskinen tietää, että lipunmyynti alkaa vilkastua toukokuussa. </p><p>– Trendi on pitkään ollut se, että ihmiset ja yritykset siirtävät ostopäätöstä aina vain lähemmäs tapahtumaa. </p><p>Keskinen pohtii, että varovaisuutta on saattanut lisätä entisestään kuluneet kaksi vuotta, jolloin koronarajoitukset pääasiassa siirsivät tai peruivat festivaaleja. </p><p>– Ihmiset pitää vähän kuin saada uskomaan tapahtumiin uudestaan ja opettaa kulkemaan niissä. Patoutunutta kysyntää on kertynyt. Ihmisillä on tarve päästä livemusiikin ja toisten ihmisten pariin, Keskinen uskoo. </p><p>Keskinen arvioi, että tänä kesänä tapahtumia saattaa olla jopa liikaa. Hän ennustaa, että vakiintuneet tapahtumat menestyvät tänä kesänä kovassa kilpailussa parhaiten. Myös Loud'n live järjestää uusia festivaalitapahtumia tänä vuonna. Festivaalitarjonnan määrän hän povaa normalisoituvan vuodeksi 2023.</p><p>– Tänä vuonna Vauhtiajojen viikonloppuna on 32 muutakin festivaalia Suomessa. Uudet festivaalit, joita tuntuu olevan joka kylässä, eivät varmaankaan kaikki menesty. Toisaalta tarjonta lisää kysyntää. </p>.<h2>Pandemia säästi rahoja</h2><p>Nordic Live Promotionsin toimitusjohtaja <strong>Tommi Mäki</strong> kertoo lipunmyynnin olevan samalla tasolla yrityksen järjestämiin pohjalaistapahtumiin kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.</p><p>Hänestä koronapandemiaa edeltävään aikaan ei myyntilukuja voi verrata, sillä tapahtumakenttä on muuttunut radikaalisti. Tämän vuoden kävijätavoitteita Mäki kuvailee "maltillisiksi".</p><p>Yritys järjestää Vaasa Festivalin ja Seinäjoella Solar Sound Festivalin.</p><p>Mäki on huomannut, että nyt festivaaliliput liikkuvat 25–40-vuotiaiden keskuudessa. Yritysmyynnissä sen sijaan on sitä tahmeampaa kauppaa. Mäki uskoo, että etätyöt eivät ole kokonaan haudanneet yritysten sosiaalisuutta ja tapahtumissa sitä halutaan vielä elvyttää.</p><p>– Uskon, että ihmisillä on suuri tarve kohdata ihmisiä. Ihminen on sosiaalinen eläin.</p><p>Mäki myös arvelee, että koronapandemia on pantannut ihmisten elämyskassasta rahoja. Niitä halutaan nyt ensi kesänä käyttää.</p><p>– Uskon, että yhä useammalla on laittaa hieman enemmän rahaa lippuun, jolla haetaan laadukkaita elämyksiä, Mäki näkee.</p><p>Myös Nordic Live Promotions järjestää tänä kesänä kaksi uutta tapahtumaa. Mäki uskoo, että kilpailussa pärjää hyvin järjestetyllä ja erottautuvalla tapahtumalla.</p><p>– Jos liikaa matkii tai tekeminen on harmaata ja tylsää eikä käytä luovuutta, Mäki listaa vaaratekijöitä.</p>.<h2>Kevät lämmittää lippukauppaa</h2><p>Kauhajoella järjestettävän Nummirockin promoottori<strong> Tero Viertola</strong> kuvailee, että tapahtuman järjestelyt etenevät tällä hetkellä normaalia tahtia. Lipunmyynnin yllä kuplii odottava tunnelma. </p><p>– Onhan se vähän hassua, että nyt on myyty kolme vuotta tämän saman festarin lippuja. Järjestäjänä toivoisi, että lipunhankintaa ei jätettäisi aivan kalkkiviikoille. Toiveikkaita ollaan. </p><p>Alkuvuosi on ollut Nummirockin lippukaupassa hiljaista. Keväinen aurinko on yleensä ulottanut lämmittävän vaikutuksen </p><p>Viertola linjaa, että tapahtuman tavoitteet ovat maltilliset. </p><p>– 20 000 kävijää olisi mukava saada rikki. Vaikka tapahtuma-alalla on ehkä patoutunutta kysyntää, niin on myös valtava määrä uusia tapahtumia. Jos 400 festaria on tulevana kesänä, niin kyllä niihin saa jo katsella osallistujia. </p>.<h2>Kustannukset mietityttävät</h2><p>Koronarajoituksia ei ole enää näköpiirissä, mutta uusikin k-pallo on pomppinut myös tapahtuma-alalalle: kustannukset ja etenkin niiden kova nousu.</p><p>–Kyllä tarkoin pitää katsoa. Valtavia uudistuksia ei voi tehdä tähän väliin. Lipun hinta on määritelty oikeastaan jo vuosi sitten. Kuljetuskustannukset ovat täysin erilaiset kuin vaikkapa pari-kolme vuotta sitten, Viertola kartoittaa.</p><p>Tommi Mäki myöntää, että kustannustason nousu vaatii miettimistä, miten tapahtuman saa rakennettua mahdollisimman taloudellisesti. </p><p>– Jos kustannukset ovat useita kymmeniä prosentteja kallistuneet, sehän ei ole kestävää, jos se ei näy lippujen hinnoissa mitenkään. Moni kamppailee kustannusten nousun kanssa. Kyse ei ole pelkästään keikkapalkkioista vaan kaikista tapahtumaan liittyvästä. </p> <p>Provinssin edustajia ei tavoitettu kommentteja varten.</p>