<h3>Sotien traumat</h3><p>Vaasan taidehallin kevään avaa <strong>Heidi Kilpeläisen</strong> 84 minuutin mittainen videoteos <em>Land of Dreams</em>. Nimi viittaa <strong>Unto Monosen</strong> kirjoittamaan tangoklassikkoon <em>Satumaa</em>.</p><p>Teos pohjaa Kilpeläisen vuosina 2017–2018 toteuttamaan <em>Lauluvastaanotto </em>-projektiin. Taiteilija kiersi vastaanottokeskuksissa sekä sotainvalidien ja -leskien kodeissa laulamassa yhdelle ihmiselle kerrallaan. Laulun vastaanottaja sai halutessaan vastavuoroisesti laulaa Kilpeläiselle laulun omalla kielellään. Kohtaamisissa melodia toimii kielivaikeuksista huolimatta rajoja rikkovana kommunikointikeinona.</p><p><em>Land of Dreams</em> -videoteoksessa kuullaan sotainvalidien ja leskien muistoja sodasta, kuten <strong>Eino Kinnusen</strong> kertomista partisaanimurhista ja evakkoon lähdöstä. Vastaanottokeskusten asukkaat laulavat Kilpeläiselle omilla kielillään ja kertovat samankaltaisista kokemuksista. </p><p>– Kertomukset ja pienieleiset laulut punoutuvat kokonaisuudeksi, jossa ihmisen läsnäolo, sotien aiheuttamat traumat ja tunteet ovat keskipisteessä, Kilpeläinen kertoo.</p><p>Saman katon alla valokuvagalleria Ibiksessä on esillä näyttely <em>Open Walls</em>. </p><p><em>Land of Dreams Vaasan taidehallissa ja ja Open Walls Ibiksessä 16. huhtikuuta saakka.</em></p>.<h3><strong>Trinitas tuo yhteen kolme taiteilijaa</strong></h3><p>Seinäjoen taidehallin Vintillä on avautunut kolmen taiteilijan tarinallinen näyttely. <em>Trinitas</em> johdattaa ihmisyyden kysymysten äärelle.</p><p>Veistoksia, valokuvaa ja videota yhdistelevä näyttely asettaa kuvia ja löydöksiä nykyihmisyydestä eräänlaisille alttareille. Näyttelyn taiteilijat <strong>Ville Kirjanen, Aleksi Kolmonen </strong>ja<strong> Aeon Lux </strong>ovat luoneet Vintille tiloja, jotka lainaavat palvomisen ja uskonnon harjoittamisen paikkojen ideoista. </p><p>Ensimmäistä kertaa yhdessä esiintyviä taiteilijoita yhdistää ihmisenä olemisen moninaisuuden ja kulttuuristen ilmiöiden kriittinen tarkastelu. </p><p>Turkulainen Kolmonen on luonut näyttelyyn monumentaalisen valokuvainstallaation, joka kuvaa pääasiassa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen ihmisiä. Transtaustaisena miehenä Kolmosta kiinnostaa sukupuolen ja seksuaalisuuden tutkiminen taiteen avulla. </p><p>Seinäjokelaisen Aeon Luxin keraamiset veistokset ja piirrosanimaatiot rakentuvat väärinkäsityksen ajatuksen ympärille. Niissä tulevaisuuden arkeologi rakentaa teoriaa tämän päivän ihmisistä. </p><p>Porilaisen Kirjasen reliefeissä ja patsaissa on pohdintoja siitä, miten ihmisyys muuttuu etenkin integroituessamme yhä syvemmin teknologiaan. Kirjanen työskentelee pääasiassa keraamisten veistosten ja performanssin parissa.</p><p><em>Trinitas Seinäjoen taidehallin Vintillä 29. heinäkuuta saakka.</em></p>.<h3>Kiinnostava öljy</h3><p>Seinäjoen Varikkogalleriassa on esillä <strong>Mikko Ängeslevän</strong> öljyaiheisia teoksia. <em>Öil</em>-näyttely ammentaa vastakohtaisuudesta, joka syntyy leikkihuoneen kirkkaiden värien ja apokalyptisen mustanharmaan kohdatessa. </p><p>Ängeslevän teoksissa arkiset tavarat löytävät uusia yhteyksiä ja muotoja. Kuvataiteilijaa kiinnostaa öljyssä muovimateriaalit ja erityisesti muovin sulattaminen.</p><p>– Sulaessaan muovi ikään kuin lähestyy alkuperäistä öljyistä muotoaan. Siitä tulee rehellisempää. Kontrasti muovilelujen ja öljyteollisuuden pilaaman ympäristön välillä on huikea, vaikka asioilla on suora yhteys. Siihen liittyvät ristiriitaiset tuntemukset eivät jää katseelta piiloon näyttelyn teoksissa, Ängeslevä kertoo.</p><p>Veistospainotteisen näyttelyn teosten materiaalit ovat pääosin kierrätettyjä.</p><p><em>Öil Seinäjoen Varikkogalleriassa 26. maaliskuuta saakka.</em></p>.<h3>Veistotaidetta Vaasassa</h3><p>Black Wall Galleriassa Vaasassa on esillä modernia puu- ja veistotaidetta.</p><p>Vaasalainen <strong>Jalmari Laihinen</strong> on kiinnostunut puun luontaisista ominaisuuksista ja tutkii töissään muun muassa puun rikkoutumista. Laihinen on hienopuuseppä, koristeveistäjä, puupainotteinen huonekalumuotoilija ja perinnerakentaja. </p><p>– Puu on äärettömän mielenkiintoinen materiaali, se liikkuu ilmankosteuden vaihteluiden mukaan. Sillä on henki, tavallaan se ei koskaan kuole. Monet suunnittelijat yrittävät minimoida tämän liikkeen, mutta minua se inspiroi, Laihinen kertoo.</p><p><em>Broken Wood -näyttely Black Wall Galleriassa 26. maaliskuuta saakka.</em></p>.<h3>Voimaeläin hevonen</h3><p>Pohjalaistaiteilija <strong>Mia Damberg</strong> on avannut valokuvataiteesta ja veistoksista koostuvan näyttelyn vaasalaiseen Makers' Galleryyn.</p><p>Dambergin taiteen keskeisiä teemoja ovat lapsuusmuistot ja lapsuuden kokemukset. Tähän viittaa myös näyttelyn nimi <em>The Waltz of Generations</em>. </p><p>Uudestakaarlepyystä lähtöisin oleva taiteilija käsittelee teoksissaan normien, tabujen, epäilyjen, väärinkäsitysten ja pelkojen jatkuvuutta. Dambergin viimeaikaisimmassa taiteessa välittyy myös hänen vahva suhteensa luontoon ja eläimiin. Taiteilijan voimaeläin on hevonen, joka on näkyvästi mukana tuoreen näyttelyn teoksissa.</p><p>Työt ovat pääosin uusia ja myös tekniikaltaan uudenlaisia. Näyttelyn kookkain teos on yli kolmemetrinen hevosenhäntä <em>My Beloved II.</em></p><p><em>The Waltz of Generations Maker's Galleryssä 19. maaliskuuta saakka.</em></p>.<h3>Jalkapallo ja maisema</h3><p>Pohjanmaan valokuvakeskuksen uusi näyttely Lapualla nostaa esille jalkapallon. </p><p>Jalkapallon poliittinen, taloudellinen ja kulttuurinen merkitys lisääntyy kaikkialla maailmassa. <strong>Mikko Auerniityn </strong>ja <strong>Harri Heinosen</strong> teokset pohtivat miten jalkapallo muokkaa jokapäiväistä ympäristöä ja maisemaa. Taustalla on ajatus pelikentistä ja stadioneista eräänlaisina intohimon maisemina ja näyttämöinä. </p><p>Työparin kuvissa maisema näyttäytyy usein tyhjänä kulissina, mutta kuvien narratiivisuus lisääntyy, kun katsoja kuvittelee tarinan kuvan näyttämölle.</p><p>– Maisemakuvien ohella tarkastelemme ihmisten tapaa merkityksellistää identiteettiään ja intohimoaan globalisoituvassa maailmassa katutaiteen kautta. Katutaiteessa rakennetaan merkityksiä usein ironian ja paradoksien avulla. Näin syntyy myös tilaa ajatella jalkapallosta toisella tavalla, Auerniitty ja Heinonen kertovat tiedotteessa.</p><p><em>Topography of Football esillä Pohjanmaan valokuvakeskuksessa 1. huhtikuuta saakka.</em></p>