Tangokuningas ja suurperheen isä teki suuren elämänmuutoksen, kun sai kolme vuotta sitten yllättävän yhteydenoton: "Teenkö oikein ja saanko toimia näin?"

– Tämä on vaatinut valtavaa venymistä perheeltä ja lähipiiriltä, ja itseltä henkistä jaksamista. Siitä on kiitollinen olo ja mieli, Johannes Vatjus sanoo.
– Tämä on vaatinut valtavaa venymistä perheeltä ja lähipiiriltä, ja itseltä henkistä jaksamista. Siitä on kiitollinen olo ja mieli, Johannes Vatjus sanoo.
Kuva: Jarno Pellinen

Syksyllä 2019 Johannes Vatjus oli tuore tangokuningas, joka kiersi ahkeraan maata keikoilla. Tangokuninkuuden myötä hänen elämänsä oli mullistunut monella lailla.

Aiemmin suurperheen isä Haapavedeltä oli myynyt elannokseen hirsimökkejä. Nyt päivätyö oli vaihtunut kiertue- ja reissuelämäksi.

Keikat olivat hyvässä vauhdissa, kunnes seuraavan vuoden alettua korona vei keikat.

Juuri silloin tuli käänteentekevä yhteydenotto Kansallisoopperasta.

Johannes Vatjus, 42, oli harrastanut laulua lapsesta asti, mutta nuorena aikuisena se jäi.

Laulunkipinä kyti kuitenkin mielessä, ja hän alkoi hakeutua laulukursseille. Vuonna 2015 hän osallistui serkkunsa houkuttelemana italialaisten pitämälle oopperalaulukurssille Pieksämäellä.

– Se oli ensimmäinen kosketukseni oopperamaailmaan. Kurssin vetäjät innostuivat äänestäni, joka sopii raskaampaan tenoriohjelmistoon.

Vatjus kävi kursseilla Italiassakin, mutta lopulta hänestä tuntui, ettei hän koskaan pysty valmistamaan oopperaroolia – kaiken muun ohella.

– Tulin tulokseen, että ooppera ei ole minun juttuni, aika ei vain riitä.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pystymetsästä tangokisan voittoon

Veri veti laulamaan ja esiintymään, ja Vatjus innostui tanssimusiikista. Eräretkillä iltanuotiolla hän lauloi hanurin säestyksellä.

Ystävän kannustuksesta Vatjus päätti osallistua tangokarsintoihin. Hän vuokrasi itselleen treenikämpän, jossa alkoi myyntityön lomassa kova laulutreeni ja kilpailukappaleiden opettelu.

Hän eteni karsintavaiheista Seinäjoelle. Vuonna 2019 kilpailu käytiin vielä pitkän kaavan mukaan. Laulajat vetivät useita livekeikkoja, joita tuomarit soluttautuivat seuraamaan.

– Piti olla täysi tanssiohjelmisto olemassa. Ja minä en ollut koskaan ennen esiintynyt tanssiorkesterin kanssa! Ystävät kotona auttoivat kasaamaan mappeja. Se oli aivan mahdotonta, Vatjus muistelee.

Keikat menivät kuitenkin hyvin, ja Vatjus eteni finaaliin asti. Ennen sitä hän vielä soitti varmistuksen kotiin, että laulaako hyvin vai huonosti. Sieltä kannustettiin, että laula hyvin.

Voitto tuli kirkkaasti.

Johannes Vatjuksen kasvoilta paistaa hämmennys, kun hän on juuri saanut tangokruunun päähänsä vuonna 2019. Arkistokuva.
Johannes Vatjuksen kasvoilta paistaa hämmennys, kun hän on juuri saanut tangokruunun päähänsä vuonna 2019. Arkistokuva.
Maija Saanio

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tangokuninkaana Vatjus kiersi Suomea yhdessä tangokuningatar Pirita Niemenmaan kanssa, kunnes koronasulut tyhjensivät keikkakalenterin.

Samoihin aikoihin Kansallisoopperasta otettiin yhteyttä. Sinnekin oli kantautunut tieto hyvä-äänisestä tenorista.

Koelaulut onnistuivat hyvin, mutta Vatjus totesi, ettei hänellä ole suurperheen isänä taloudellisesti mahdollista alkaa opiskella.

Niinpä Vatjus otettiin harjoittelijaksi, ja tukijaksi tuli Matti Salmisen säätiö. Toisena vuonna Vatjus sai kiinnityksen lauluosastolle. Hän lauloi kuorossa ja teki pieniä solistitehtäviä.

– Kun pystyin käyttämään kaikki päivät oopperaan, musiikin opiskeluun ja uusiin teoksiin tutustumiseen, koin, että voihan tästä selvitä.          

Hän päätti katsoa, mihin siivet kantavat.

Pari tanssikeikkaa vuodessa

Viime keväänä Vatjus jäi vapaaksi taiteilijaksi. Hän on jatkanut työskentelyä Kansallisoopperassa, mutta freelancerina. Tällä kaudella hän on ollut mukana Taikahuilussa ja CircOpera 2.0:ssa.

Loppuvuodesta hän lauloi Haapajärvellä Toscan Cavaradossin roolin, kunnes alkoivat Vaasassa Pohjalaisia-oopperan harjoitukset.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

– Nykyään uskallan mennä oopperapiireissäkin iloisesti uusiin paikkoihin kohtaamaan ihmisiä, eikä enää tarvitse pelätä, että mitähän nuo oikein ajattelevat minusta, Johannes Vatjus sanoo.
– Nykyään uskallan mennä oopperapiireissäkin iloisesti uusiin paikkoihin kohtaamaan ihmisiä, eikä enää tarvitse pelätä, että mitähän nuo oikein ajattelevat minusta, Johannes Vatjus sanoo.
Jarno Pellinen

Tanssimusiikki on jäänyt yksittäisiä keikkoja lukuun ottamatta. Edellisen tanssikeikan hän teki alkusyksyllä ja kesällä, kun on taukoa oopperasta, on taas luvassa muutama.

– On pakko fokusoida oopperaan, joka vaatii valtavasti aikaa ja keskittymistä. Mutta nautin tanssikeikoista, ne ovat mukavaa vaihtelua. On terapiaa, kun saa välillä ottaa vähän rennommin.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

"Antin rooli on kuin minulle tehty"

Sopimuksen Vaasan Pohjalaisia-oopperaan Vatjus sai viime keväänä.

– Istuin toukokuussa portailla, aurinko porotti ja harjoittelin Antin roolia. Ajattelin, että vau – nyt tulee sellainen rooli, joka istuu minulle tosi hyvin, sekä habitukseeni ja luonteeseeni.

Antti on kahleissa ja vangittu, sillä hän on puukottanut suutaria.

– Antin rooli on äkkipikainen. En ole itsekään ollenkaan tasainen ihminen. Roolissa on häpeää, raivoa, vihaa, surua, pettymystä, suurta rakkautta ja toivoa. Ne ovat asioita, jotka on hienoa välittää.

Tämä on Vatjuksen ensimmäinen iso näyttämörooli.

– Menee oma aikansa, ennen kuin lavalla voi näytellä niin, että uskaltaa näyttää tunteet. Aluksi jännittää, että miten pysyt iskussa, tuletko oikeasta paikasta oikeaan aikaan. Rytmin pitää tulla selkärankaan, ettei se vaikuta näyttelemiseen. Tämä on äärimmäisen opettavaista ja kokonaisvaltaista tekemistä. Välillä tuntuu, että minusta on tullut Antti ihan arkielämässäkin, Vatjus naurahtaa.

Nyt on auennut, mitä Kansallisoopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi tarkoitti sanoillaan vuonna 2020, kun Vatjus aloitti oopperalaulajan uraansa.

– Hän sanoi, että Johannes, sinä huomaat vielä jonain päivänä, että oopperataide ja -maailma vie sinut mennessään. Silloin ajattelin, että mitä hän oikein tarkoittaa, ei kyllä siltä tunnu nyt. Mutta nyt ymmärrän.

– Antin rooli on kuin minulle tehty, sanoo Johannes Vatjus (vas.). Oikealla oopperakonkari Sauli Tiilikainen.
– Antin rooli on kuin minulle tehty, sanoo Johannes Vatjus (vas.). Oikealla oopperakonkari Sauli Tiilikainen.
Linus Lindholm

"Oppirahat ovat olleet suuret"

Rooli on tärkeä ammatillisesti, mutta myös henkilökohtaisesti. Antti on kiihkeä mies, joka on ajautunut ongelmiin.

– Se on vähän kuin omassa elämässäni. En ole ollenkaan harkitsevainen ja suunnitelmallinen, vaan olen tehnyt asiat kantapään kautta. Olen ollut vaikeuksissa ja päässyt niistä yli. Oppirahat ovat olleet suuret ja kalliit, mutta minun polkuni on sellainen, ja olen hyväksynyt sen.

Vaikeuksilla Vatjus tarkoittaa esimerkiksi sitä, että hänen taustansa on vanhoillislestadiolaisuudessa, mutta hän on irrottautunut siitä.

– Se on ihana yhteisö, mutta en kokenut sitä koskaan täysin omakseni. Elin niin, että en ollut sinut itseni kanssa.       

Tausta on kuitenkin jättänyt jälkensä.

– Teenkö oikein ja saanko toimia näin? Tällaisia kysymyksiä on tullut taiteelliseen uraan liittyen, ja on ollut kova työ pudottaa ne pois.         

Ihmisten arvostelu tuntuu ikävältä, vaikka kaikki läheiset hyväksyvät hänet nykyiselläänkin.

– On kunnioitus puolin ja toisin. Olen ehkä itse pääni sisällä rakentanut turhan suuren ongelman. Mutta nyt olen sinut sen asian kanssa, ja minulla on hyvä hengittää ja olla.

Johannes Vatjuksen tie oopperamaailmaan on ollut poikkeava. Aiemmin tosin yksi toinenkin tangokuningas, Mika Pohjonen, on siirtynyt oopperalavoille.

– Mutta olen varmasti ainoa suurperheen isä, joka on vanhemmalla iällä lähtenyt opiskelemaan oopperataidetta, Vatjus sanoo.

 Lomalla pilkille lasten kanssa

Tänä vuonna on tulossa taas uusia rooleja Kansallisoopperassa, mutta Vaasan Pohjalaisten jälkeen on loman aika.

– Olen joutunut olemaan paljon reissutyössä. Nyt on mahtavaa, kun tulee kevättalvella 2,5 kuukauden loma. Saan olla perheen kanssa, harrastaa, mökkeillä ja käydä lasten kanssa pilkillä, ottaa vähän menetettyä aikaa takaisin.

Maijan (Päivi Pylvänäinen) ja Antin (Johannes Vatjus) rakkauden tiellä on esteitä. – Oopperamaailmassakin on kiitelty, että olen tuonut uusia ihmisiä tämän taiteen piiriin. Pohjalaisia on todella matalan kynnyksen ooppera, jonka voi tulla katsomaan, vaikkei olisi ennen oopperassa ollut, Vatjus kehottaa.
Maijan (Päivi Pylvänäinen) ja Antin (Johannes Vatjus) rakkauden tiellä on esteitä. – Oopperamaailmassakin on kiitelty, että olen tuonut uusia ihmisiä tämän taiteen piiriin. Pohjalaisia on todella matalan kynnyksen ooppera, jonka voi tulla katsomaan, vaikkei olisi ennen oopperassa ollut, Vatjus kehottaa.
Linus Lindholm

Luonto- ja eräharrastus on aina ollut tärkeä Johannes Vatjukselle.

– Olen pikkupojasta asti istunut yksin pilkillä ja nyt, kun omat pojat harrastavat samaa, teemme retkiä heidän kanssaan.

Pilkillä tai lohta soutaessa Lapissa Vatjuksella on monesti napit korvalla, ja hän kuuntelee tulevien roolien nauhoja.

– Muille kalamiehille on tullut tutuksi, että siellä se tenori kiskoo jotain aariaa menemään

Loma tulee tarpeeseen, sillä syksy oli kova.

– Valmistelin silloin kolme eri roolia. Se oli niin järkyttävä työmäärä, että taputin itseäni selkään, kun siitä selvisin.

On lomalle tosin uraa edistäviä suunnitelmiakin. Vatjus aikoo opiskella saksan kieltä, sillä mielessä siintävät Keski-Euroopan oopperatalot ja Wagner.

– Ääneni istuisi niihin rooleihin ja tiedän, että Euroopassa on kysyntää. Mutta se edellyttää äärimmäisen hyvää kielitaitoa. Pohjalaisella murteella ei siellä tehdä mitään.

Uskoa on tulevaan.

– Kun on vapautunut erilaisista peikoista, uskaltaa olla lavalla ja saa kielitaidon kuntoon, miksei se onnistuisi? Minun äänityypissäni parhaat vuodet ovat edessäpäin ja raskaimmat roolit lauletaan 50-vuotiaana.

Vaihtoehto B:kin on kuitenkin olemassa.

– Olen taiteellisen uran alkumetreillä. Kuulostelen ja tunnustelen, miltä tämä tuntuu. Jos seinä tulisi vastaan, minulla ei ole paniikkia. Olen aina ollut kova myyntimies, ja voisin palata niihin hommiin vaikka heti.

Leevi Madetojan ooppera Pohjalaisia saa ensi-iltansa Vaasan kaupunginteatterissa lauantaina 14. tammikuuta, yhteensä 12 esitystä 3. helmikuuta saakka.

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje