Uusi Avatar täytti menestysodotukset – tulossa kolme jatko-osaa

John Landau (kuvassa oikella) on tuottanut James Cameronin elokuvia Titanicista (1997) alkaen. LEHTIKUVA /AFP
John Landau (kuvassa oikella) on tuottanut James Cameronin elokuvia Titanicista (1997) alkaen. LEHTIKUVA /AFP

Avatar: The Way of Water on noussut menestyneimmäksi vuoden 2022 ensi-iltaelokuvista. Kalliin tieteisseikkailun vetovoimaa pidetään toivottuna osoituksena, että katsojat löytävät takaisin elokuvateattereihin korona-ajan jälkeen.

Tiistain päätteeksi Avatar: The Way of Waterin elokuvateatteriliikevaihto oli maailmanlaajuisesti 1,63 miljardia euroa. Viime vuoden toiseksi suurimpaan hittiin Top Gun: Maverickiin myytiin lippuja yhteensä 1,37 miljardilla eurolla.

James Cameronin ohjaama elokuva on jatko-osa hänen omalle vuoden 2009 hitilleen Avatar, joka avasi tien elokuvateatterien 3D-teknologialle. Avatarista tuli kaikkien aikojen menestynein elokuva, ainakin jos lipputuloihin ei tehdä inflaatiokorjausta; sen myötä edelle menisi ainakin Tuulen viemää (1939).

Hollywoodin jättielokuvat saavat tyypillisesti valtaosan elokuvateatterikatsojistaan parin kolmen ensimmäisen esitysviikon aikana. Avatar: The Way of Water tuli ensi-iltaan jo joulukuun puolivälissä, ja se on yhä listaykkönen sekä Yhdysvalloissa että Suomessa. Ensi viikolla se ohittanee Spider-Man: No Way Home -elokuvan ja nousee maailmanlaajuisten lipputulojen perusteella kaikkien aikojen kuudenneksi menestyneimmäksi elokuvaksi.

Suomessa katsojia on kertynyt yli 240 000, mikä on vielä vasta 55 prosenttia Top Gun: Maverickin lipunmyynnistä. Avatarin tasainen vetovoima liittyy myös parhaiden elokuvateatterien kapasiteettiin. Poikkeuksellista spektaakkeliluonnetta on korostettu, kuten ensimmäisessä Avatarissa. Avatar: The Way of Water halutaan nähdä mahdollisimman suurella kankaalla ja 3D:nä, jos vain mahdollista.

Viiden elokuvan kokonaisuus

Kyse ei ole ainoastaan yhden elokuvan menestyksestä. Viime viikolla Avatar: The Way of Water ylitti rajan, jonka myötä Cameron pääsi julkistamaan suunnitelmiensa toteutuvan. Paitsi jo kuvattu Avatar 3, myös peräti kaksi muuta jatko-osaa tullaan tekemään. Cameron ohjaa itse ne kaikki.

Tie on ollut aiemmin hidas. Jatko-osahanke julkistettiin tammikuussa 2010, eli kului melkein kolmetoista vuotta, ennen kuin se saatiin valkokankaille.

Avatarit kuuluvat Disneyn talliin, samoin kuin Marvel-elokuvat. Hankekokonaisuuden määrätietoisuutta kuvaa, että jatko-osienkin ensi-iltapäivät ovat olleet Hollywoodin julkaisukalenterissa jo kauan ennen.

Avatareja tullaan nyt näkemään joka toinen joulu. Aikataulusuunnitelma julkaistiin ennakoivasti jo 2019. Vaikka Avatar 5:n tuotantoon meno varmistui vasta nyt, Disney on julkistanut sille maailmanlaajuisen ensi-iltapäivän https://22.12.2028.

Tuottaja vertaa Kummisetiin

Ensimmäisen Avatarin tapaan The Way of Waterin arvostelut eivät ole olleet huippuluokkaa. Vetovoima liittyy enemmän eskapistiseen kokonaisuuteen kuin tarinaan ja perinteisiin elokuvataiteen keinoihin.

–  Haluan tehdä elokuvaa, jonka jälkeen katsoja ei sano, että näin hyvän leffan, vaan puhuu isommasta kokemuksesta, tuottaja Jon Landau kertoi STT:lle joulukuussa.

–  Elokuvateatterialalla on ollut pari rankkaa vuotta. Meillä oli siksi entistä suurempi vastuu tehdä sisältöä, joka todistaa, että valkokangaskokemus on lipun arvoinen.

Landau on tuottanut Cameronin elokuvia Titanicista (1997) alkaen. Hänen mukaansa tarkoitus ei ole tehdä aina vain mittakaavaltaan isompia elokuvia, vaan tunteellisempia ja mukaansa tempaavampia. Rima vain nousee myös sen suhteen, mitä katsojat ulospanolta odottavat.

–  Jokaisen Avatarin tulee toimia omana elokuvanaan, ilman että katsoja olisi nähnyt aiempia, Landau sanoo.

–  Mutta yhdessä ne tulevat olemaan eeppinen saaga, kuten Kummisedät.

Pääsi sensuurin läpi Kiinassa

Avatar: The Way of Waterilla on ollut myötätuulta myös Kiinassa, jonka markkinoille pääsevät ulkomaiset elokuvat valitaan tarkkaan. Viranomaiset hyväksyivät Avatar kakkosen levitykseen, toisin kuin esimerkiksi Marvel-elokuvat vuosikausiin.

Vielä ensi-illan aikaan joulukuussa kolmasosa maan valkokankaista oli kiinni korona-aallosta johtuvien uusien rajoitusten vuoksi. Silti elokuva on kerännyt yli kymmenen prosenttia kaikista lipputuloistaan juuri Kiinasta. Toisin sanoen Kiina on merkitykseltään jopa yhtä suuri kuin kaksi seuraavaksi suurinta markkinaa, Ranska ja Saksa yhteensä.

Yhdysvallat on elokuvamarkkinana edelleen kirkkaasti Kiinan edellä. Hollywoodin toiveet Kiinan markkinan kasvusta maailman tärkeimmäksi laimenivat viitisen vuotta sitten, kun kiinalaisyleisö keskittyi yhä enemmän paikallisiin elokuviin. Kyse ei ole vain mausta, vaan kulttuurisesta ja taloudellisesta protektionismista. Viime kädessä viranomaiset päättävät täysin, mitä maan valkokankailla saadaan näyttää.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje