Suomessa muhii Nokiaakin muhkeampi mullistus – Rooli sähköautojen maailmanvalloituksessa on pedattu

Uudessakaupungissa tehdään nyt autojen lisäksi akkuja sähköajoneuvoihin. Tuotantoa voidaan laajentaa tarvittaessa. KUVA: Mikael Rydenfelt
  • Ilkka-Pohjalainen
Jaa artikkeli

Sähköautot ovat lyömässä läpi lopullisesti. Useat autovalmistajat, kuten Daimler ja BMW, tuovat markkinoille täyssähkömallinsa. Samalla monet eurooppalaiset suurkaupungit suunnittelevat dieselautojen rajoittamista.

Euroopan komission varapuheenjohtajan Maros Sefcovicin lausuntojen mukaan Euroopassa on akuille 250 miljardin euron markkinat jo vuonna 2025.

Suomessa tärkeimpiä raaka-aineita

Suomen ikivanhassa peruskalliossa on runsaasti kolmea mineraalia, jotka ovat lähivuosikymmenten kysytyimpien raaka-aineiden joukossa.

Kaustisella on Euroopan suurin litiumin esiintymä. Litium on yksi sähköautojen litiumioniakkujen tärkeimmistä raaka-aineista, ja sitä tarvitaan runsaasti. Kaivosyhtiö Keliber suunnittelee tuotannon aloitusta vuonna 2020.

Terrafame Sotkamossa hakee uutta nousua akkumineraalien nikkelin ja koboltin avulla. Varsinkin koboltista on pulaa maailmanlaajuisesti, sillä suurin esiintymä on mahdollisesti epävakaassa Kongossa. Terrafame aikoo rakentaa tehtaan, joka tuottaa nikkeli- ja kobolttisulfaattia akkuteollisuudelle vuonna 2020.

Näiden lisäksi nikkelin ja koboltin jalostusta on Harjavallassa ja Kokkolassa. Moniin litiumioniakkutyyppeihin tarvittavaa grafiittia on runsas esiintymä Pohjois-Norjassa.

Akkutehdas aloitti Uudessakaupungissa

Suomessa on runsaasti insinööriosaamista. Valmet Automotive on aloittanut akkutehtaansa toiminnan Uudessakaupungissa. Tällä hetkellä sarjatuotannosta tulee akkuja sähkökuormaajaan, mutta tuotantoa voidaan laajentaa. Valmetin akkujen tuotekehitys sijaitsee Turussa.

–Meillä on useita kymmeniä insinöörejä, jotka työskentelevät akkujen kehittämisen kanssa. Näemme akkualan merkittäväksi kasvun mahdollisuudeksi, sanoo sähköajoneuvoliiketoiminnan johtaja Jyri Kylä-Kaila Lännen Medialle.

Uudessakaupungissa valmistetaan Daimlerin omistaman Mercedes-Benzin GLC-katumaasturin hybridimallia. Täyssähköautoja ei ole tällä hetkellä sarjatuotannossa. Daimler aikoo aloittaa sähköautotuotannon Bremenissä vuonna 2019.

Wärtsilä tarvitsee akkuja

Vaasassa on useita energia-alan yrityksiä, jotka ovat tekemisissä akkuteollisuuden kanssa. Wärtsilä tekee moottoreita laivoihin ja voimalaitoksiin. Tuoreimpana uutuutena on osittain sähköllä toimiva hybridimoottori laivaan. Lisäksi yhtiön hybridivoimalat hyödyntävät moottorin lisäksi aurinkoenergiaa ja akkuja.

–Ensimmäiset hybridiratkaisut on myyty markkinoille, kertoo Wärtsilän tammikuussa aloittava teknologiajohtaja Hannu Mäntymaa.

Vaasassakin toimiva ABB puolestaan osallistuu Northvoltin akkutehtaan rakentamiseen Skellefteåån Ruotsiin. ABB:lla on kokemusta useiden tehtaiden automatisoinnista, joten osaamista löytyisi Suomessa toimivan akkutehtaan rakentamiseen. ABB:lla on tehtaat myös Helsingissä, Porvoossa ja Haminassa.

Vaasaan haetaan jättipottia

Vaasan kaupunki kaupunginjohtajansa Tomas Häyryn johdolla neuvottelee tällä hetkellä useiden akkualan toimijoiden kanssa. Haussa on jättimäinen akkutehdas, joka olisi osa Vaasan energiateknologiayritysten keskittymää.

Päätähtäimenä on Teslan Gigafactory, jota myös Kotka–Haminan seutu havittelee. Tesla on kertonut julkistavansa uusien jättiläismäisten akkutehtaiden sijainnit tämän vuoden puolella, mutta sittemmin yhtiö on kärsinyt uuden automallinsa Tesla Model 3:n tuotanto-ongelmista.

Häyry työryhmineen on kuitenkin ollut yhteydessä myös muihin akkuvalmistajiin. Molemmat seudut olivat Ruotsin ulkopuolisista tarjokkaista ainoat harkitut, kun Northvolt valitsi akkutehtaansa paikan.

Vaasa on jo kaavoittamassa tonttia valtavalle akkutehtaalle Vaasan ja Mustasaaren maaperälle. Tehtaan rakentaminen voisi alkaa kesällä 2018.

–Tähtäämme siihen, että keväällä olisi jotain kerrottavaa julkisuuteen, sanoo Vaasa Parksin toimitusjohtaja Ulla Mäki-Lohiluoma, joka kuuluu hakutyöryhmään.

Akkuteollisuuden mahdollisuudet ovat siis laajasti levinneinä maakuntiin, ei pelkästään pääkaupunkiin.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi

Kommentoidaksesi sinun tulee olla kirjautuneena Facebookiin

    Jaa artikkeli

    Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

    Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

    Tilaa uutiskirje