<p>Auto- ja kuljetusalan lakko sulki satamat torstaina. Tuonti ja vienti pysähtyivät. Kustannuksista tulee huimat. Eri lähteistä saatujen arvioiden mukaan päiväkohtaisen viennin arvo on 280-350 miljoonaa euroa. Siis jo muutamassa päivässä vahingot ovat miljardiluokkaa. Tästä työtaistelusta on leikki kaukana.</p><p>Suomessa on tapana toistella, miten lakko-oikeus on perusoikeus. No hyvä on, olkoon siis niin. Mutta lavennetaanpa kuvaa hiukan. Noin 1800 työntekijää, joiden vuosipalkka on 50 000 euroa, asettaa kylmästi pistoolin suomalaisen hyvinvoinnin ohimolle. Väkisinkin jää pohtimaan laillisen työtaistelun ja kiristämisen välistä eroa.</p> .<p>Viennin pysähtyminen saattaa olla Suomelle tällä kertaa kohtalokasta. Suomen vaihtotaseen vaje oli ennätysmäinen viime vuonna, runsaat neljä prosenttia bkt:stä. Myös tämä mittari kertoo Suomen kansantalouden kriisitunnelmista. Sekään ei tunnu pahemmin liikuttavan. Kaikki ulkomaanvienti tarvitaan.</p><p>Olisi hyvä suoda ajatus myös sille, että entäpä jos meillä ei talouden suorituskyvyn perusteella oikeasti enää olekaan entisiä oikeuksia, lakko-oikeus mukaan lukien. Entiset rakenteet eivät kanna. Ne voivat murtua ryskyen.</p>