<p>Tyhjällä tilalla on taipumus täyttyä. Toisinaan odottavan aika käy kuitenkin pitkäksi, kuten Vaasan entisen linja-autoaseman tontilla, jonne on jo vuosia puuhattu hulppeaa Wasa Station -monitoimikeskusta.</p><p>Sitä odotellessa Pohjois-Klemettilän alue on kokenut perusteellisen muodonmuutoksen pienteollisuuden hylkäämästä jättömaasta nopeasti kasvavaksi asuinalueeksi aivan ydinkeskustan kyljessä.</p><p>Kirjoittelin vuosia siten kolumnin, jossa surkuttelin alueen tilaa. Näkymät toivat silloin mieleen DDR:n harmaimmillaan. Junaradan ja Asevelikylän välisellä kaistaleella ei ollut oikeastaan yhtään mitään.</p><p>Sittemmin kerrostaloja on noussut tiuhaan tahtiin ja alue kuhisee jälleen elämää. On tullut satoja uusia asukkaita ja myös palveluja.</p><p>Enää vain Wasa Stationille varattu entisen linja-autoaseman tontti on rakentamatta. Ja juuri sen pitäisi kuitenkin olla alueen sykkivä sydän kauppoineen, konserttisaleineen, urheiluhalleineen, tapahtumatoreineen ja hotelleineen.</p>.<p>Kunnianhimoisella hankkeella on ollut mutkia matkassa, ja huonoa onneakin voi syyttää. Koronapandemiaa ja Venäjän hyökkäystä ei kukaan osannut ennustaa. Aikojen epävarmuus on lykännyt investointipäätöksiä, eikä Wasa Stationiin ei ole saatu riittävästi sijoittajia, jotta hanke voitaisiin käynnistää.</p><p>Silti samaan aikaan muualla Klemettilässä on tapahtunut paljonkin. Uusia toimitiloja on rakennettu, ja niihin on asettunut ketjuja, joista osan olisi voinut kuvitella sopivan myös alueen ytimeen suunniteltuun kauppakeskukseen.</p>.<div><blockquote>Tällä menolla Klemettilän sydän sykkii aivan muualla kuin missä sen alkujaan piti, ruuhkaisessa Sepänkyläntien, Kokkolantien ja Meijerinkadun risteyssekamelskassa.</blockquote><span class="attribution"></span></div>.<p>Sen jälkeen, kun Wasa Stationin suunnitelmat julkistettiin toukokuussa 2017, lähistölle ovat muuttaneet muun muassa Jula, Puuilo, Clas Ohlson, Greenstar Hotel, McDonald’s, vähän etäämmälle Rusta ja Halpa-Halli. Jyskin uutta kauppaa rakennetaan paraikaa, ja myös Lidl on tehnyt uudet tilat, mutta sehän toimi alueella jo ennestään.</p><p>Tällä menolla Klemettilän sydän sykkii aivan muualla kuin missä sen alkujaan piti, ruuhkaisessa Sepänkyläntien, Kokkolantien ja Meijerinkadun risteyssekamelskassa.</p>.<p>Vielä on kuitenkin toivoa. Vaasa uskoo vakaasti akkutehtaiden tuomaan kasvubuumiin. Ilman sitä uuden kauppakeskuksen rakentaminen voi jäädä haaveeksi.</p><p>Kaupunginvaltuusto on antanut hankkeen aloittamiselle lisäaikaa, jota on jäljellä enää reilut puoli vuotta. Kaupungin toiveissa on, että siihen mennessä saadaan myös investointipäätöksiä akkutehtaista. Melkoista ketjureaktiota Vaasassa siis viritellään mökkikauden päättäjäisiin. Se joko laukeaa ilotulitukseen tai lässähtää suutarina.</p><p>Entä jos kaikki ei menekään putkeen, mitäpä sille tyhjälle tontille sitten kannattaisi rakentaa? Vai kannattaako tehdä mitään ja pitää se nykyisessä käytössään parkkialueena? Aika moni autoilija varmaan peukuttaisi.</p><p>Ehkäpä urbaanin ilmeen saaneeseen Klemettilään sopisi viihtyisä puisto – miten olisi kasvitieteellinen puutarha ja karppilammikko? Harmi, että vanha bussiasema purettiin – siihen olisi saanut mahtavan uuden Graffitilandian. Ja viereen sopisi turisteja houkutteleva näkötorni: turbohissillä varustettu 150-metrinen Wasa Stationin muistomerkki.</p>