<p>Väylävirasto on puhunut, Suupohjan rataa ei tarvita. Kunto on kehno ja korjaaminen maksaa liikaa. Lauantaina matkustajia Kaskisiin tuonut museojuna saattoi tehdä viimeisen matkansa rataa pitkin.</p><p>Uutinen ei yllättänyt. Rataosuudella on kiskoja tsaarin ajalta, yli sadan vuoden takaa. Korjaamisen tarvetta on paljon. Tosin sekin on sanottava, että ennen vanhaan osattiin tehdä ratakiskoja. Ne kestivät tsaarilta itsenäistyvälle valtiolle. Investointi maksoi varmasti itsensä takaisin.</p><p>Yli sata vuotta sitten radan rakentaminen arvioitiin kannattavaksi. Tänään sen kunnostaminen ei ole kustannusten väärti. Merkillistä on maailman meno.</p> .<p>Kaskisiin suunniteltu taivekartonkitehdas ei välttämättä rataa kaipaa. ”Rata on meille tärkeä, mutta ei elintärkeä, eikä ratapäätös ole millään tavalla kytköksissä tehtaan investointipäätökseen. Meillä on tavoitteena, että valmius investointipäätökseen olisi aikaisintaan ensi vuonna”, sanoi Metsä Boardin toimitusjohtaja Mika Joukio Ilkka-Pohjalaisen haastattelussa.</p><p>Nyt vain pitää uskaltaa katsoa vähän kauemmas. Radan kunnostus on investointi, joka tehdään sadaksi vuodeksi – ja se tarvitaan. Kun tehdas haluaa toimia ympäristöystävällisesti, se tarvitsee tuekseen rautatiekuljetuksia, joiden päästöt saadaan rekkarallia pienemmiksi.</p><p>Eikä kyse ole pelkästään teollisuuspoliittisesta investoinnista, mukana on kosolti turvallisuuspolitiikkaa. Venäjä on pudonnut syvälle itse luomaansa pimeyteen. Poissuljettua ei ole sekään, että jopa diplomaattisuhteet Putinin Venäjään lopulta katkeavat. Kauppaa itänaapuriimme ei tehdä kunnolla muutamaan kymmeneen vuoteen.</p> .<p>Niinpä markkinoita ja kumppaneita on haettava lännestä. Se ei onnistu ilman toimivaa poikittaisliikennettä. Ulkomaankaupan kannalta Suomi on saari, huoltovarmuudesta puhumattakaan. Kaskinen on oiva lisä satamiin, joista Suomi voi hoitaa ulkomaankauppaansa ja pitää huolen huoltovarmuudestaan. Tätä taustaa vasten 240 miljoonaa, jonka radan korjaaminen vaatisi, ei ole paljon. Se ei ole kulu, se on todellakin investointi.</p><p>Jos Kaskisiin aiottu tehdas toimii 40 vuotta, se generoi kaikkine oheisvaikutuksineen kansantalouteen niin paljon tuloja, että radan korjaaminen osoittautuu päivän päätteeksi kannattavaksi. Sähköistettyä rataa pitkin voi kaiken lisäksi kuljettaa päästöttömästi.</p><p>Väylät ovat politiikkaa. Poliitikkojen tehtävänä on katsoa laajemmin kuin Väylävirasto, ottaa huomioon taloudellisten tekijöiden lisäksi muitakin tekijöitä. Turvallisuuspolitiikka on olennainen osa pohdintaa.</p><p>Suupohjan edut ovat eduskunnassa yhden edustajan varassa. Alueelta ei ole ministeriä. Nyt on vain vedottava muiden vaalipiiristä valittujen harkintakykyyn – ja ennen kaikkea myötämielisyyteen. Muuten rata menee ensi vuonna rullalle.</p>