<p>Maailman sotanäyttämöillä, sijaitsivatpa ne kuinka kaukana tahansa kulttuurisesta lännestä, on jo vuosikymmenien ajan saatu tottua siihen, että jollain tasolla länsimainen populaarimusiikki on aina onnistunut tunkeutumaan osaksi konfliktien äänimaailmaa. </p><p>Ensimmäisen televisiosodan eli Vietnamin sodan perintönä yhdysvaltalaisen Creedence Clearwater Revivalin musiikki on eräs maailmalla käytävien sotien ylikansallisia kestosuosikkeja. Ridley Scottin Somalian sisällissodan tapahtumista kertova elokuva Black Hawk Down, vuodelta 2001, teki Elviksen kappaleesta Suspicious Minds omanlaisensa sotilasklassikon.</p><p>Jugoslavian hajoamissodissa 1990-luvulla Madonnan ja Metallican kappaleet soivat rintamalinjojen vastakkaisilla puolilla, joskin tuolloin uuden tulemisensa kokivat ainakin muutamissa kroaattiarmeijan joukko-osastoissa myös oikeistoradikaalin Ustaša-järjestön toisen maailmansodan aikaiset marssilaulut. </p><p>Tässä suhteessa käynnissä oleva Ukrainan sota on eräiden alueella toimineiden journalistien mielestä poikkeus. Se on musiikiltaan lähes omavarainen ja valtaosa sen melodisesta taustasta muodostuu venäläinen ja ukrainalaisen rap- ja rock-musiikin ohella tunnettujen neuvostoiskelmien ja russki šansonin sävelistä.</p><p>Näistä viimeksi mainitun ja hyvin suositun musiikkilajin väitetään heijastelevan erikoisesta aihepiiristään huolimatta aidosti venäläisen yhteiskunnan valtavirtaa. Russki šanson syntyi nimittäin jo Neuvostoliiton vankileirien saaristossa ja imeytyi sen työmaiden ja parakkien kautta osaksi kaikkien yhteiskuntaluokkien eli käytännössä jokaisen venäläisperheen historiaa ja siten myös nykyisyyttä. </p><p>Musiikillisesti russki šanson muistuttaa etäisesti suomalaista iskelmää tai ruotsalaista schlageria. Sitä voidaan esittää hyvin pelkistetysti tai sitten aidon slaavidiskon tapaan voimakkailla musiikkiteknisillä yksityiskohdilla höystettynä. Tyyliltään se on romanttista synkkää, fatalistista ja samalla sitkeää ja elämänjanoista. Aiheet kertovat rikollisista, vankiloista, toivottomuudesta, petoksista ja elämän epäreiluudesta. </p><p>Radio šanson -niminen kanava on Venäjän viidenneksi kuunnelluin radioasema ja jopa nuorison keskuudessa musiikkilaji on kolmanneksi suosituin heti länsimaisen popin ja rockin jälkeen.</p><p>Siinä missä Latinalaisen Amerikan narcocorridosit eli huumeballadit syntyivät köyhien ja laillisesta yhteiskunnasta osattomiksi jääneiden keskuudessa tai alkuperäinen rap ja hip hop kehittyivät Yhdysvaltojen suurkaupunkien ghetoissa, on russki šanson aina ollut keskellä venäläistä kulttuuria. Täten sen toistuvia teemoja ei voida pitää marginaalikulttuurin ilmiönä vaan laajana heijastuksena maan sisäisestä todellisuudesta. </p><p>Toisaalta kaikkia edellä mainittuja musiikkilajeja yhdistää se, että niiden sanoitukset kertovat usein todellisista tapahtumista. Tämän vuoksi ne rinnastuvat myös entisaikojen arkkiveisuihin, jotka olivat toimiva tapa välittää tietoa uutistapahtumista kansan keskuudessa.</p><p>Informaatio löytää aina kanavansa.</p>