Helsinki–Tampere-ratalinjapäätöstä saa vielä odottaa: Tunnin junayhteyttä valmistelevan yhtiön mukaan valmiutta päätökselle ei vielä ole

Suomi-radan selvityksen mukaan suurnopeusrata Helsingistä lentokentän kautta Tampereelle olisi yhteiskunnallisilta ja taloudellisilta vaikutuksiltaan paras. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA
Suomi-radan selvityksen mukaan suurnopeusrata Helsingistä lentokentän kautta Tampereelle olisi yhteiskunnallisilta ja taloudellisilta vaikutuksiltaan paras. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

Uusia ratalinjauksia Helsingistä Tampereelle selvittänyt hankeyhtiö Suomi-rata oy arvioi, ettei yhtiöllä ole tänä syksynä valmiutta päättää uudesta ratalinjavaihtoehdosta. Yhtiön hallitus päätti asiasta torstaina pidetyn osakaskokouksen jälkeen.

Suomi-rata julkisti syyskuun lopussa selvityksen, jonka mukaan uusi suurnopeusrata Helsingistä lentokentän kautta Tampereelle olisi yhteiskunnallisilta ja taloudellisilta vaikutuksiltaan selvitetyistä vaihtoehdoista paras. Yhtiön tavoitteena on ollut selvittää noin tunnin junayhteyttä pääkaupungin ja Tampereen välille. Toisena reittivaihtoehtona on puolestaan ollut lisäraiteiden ja oikaisujen rakentaminen nykyiselle Helsinki–Tampere-junaradalle.

Suomi-rata-hankeyhtiön toimitusjohtaja Timo Kohtamäki arvioi tiedotteessa, että linjausvaihtoehdot ovat herättäneet paljon keskustelua.

–  Keskustelujen pohjalta linjausvaihtoehdon valintaan ei omistajilla vielä ole valmiuksia, Kohtamäki arvioi.

"Tärkeää tiedonkeruuta"

Toimitusjohtaja Kohtamäki ei STT:lle torstaina arvioinut, milloin osakkaat olisivat päätöksentekoon valmiita.

–  Toivomme mahdollisimman pian päätöstä, jotta pääsemme dynaamisesti eteenpäin. Se on omistajien asia, hän sanoi.

Suomi-rata oy:n hallituksen puheenjohtaja Kari Savolainen painottaa, ettei yhtiön ollut torstaina vielä tarkoitus ottaa kantaa vielä tulevaan ratalinjaukseen. Kyseessä oli hänen mukaansa osakaskokous, jossa lähes jokainen yhtiön osakas sai ilmaista kantansa yhtiön selvitystyöstä.

–  Tämä oli tärkeää tiedonkeruuta jatkoprosessointiin, joka vie asiaa eteenpäin kohden linjauspäätöstä, Savolainen sanoi.

Suomi-rata-hankeyhtiön osakkaina ovat valtio, lentokenttäyhtiö Finavia sekä 20 pääradan vaikutuspiirissä olevaa kuntaa ja kaupunkia. Yhtiö itsessään suosittelisi, mikä esitetyistä vaihtoehdoista olisi sen mukaan soveltuvin. Savolaisen mukaan yhtiökokouksessa tehtävä päätös tehtäisiin osakeyhtiölain mukaisesti, mikä tarkoittaa, että yhtiön omistuspohjalla on väliä. Suomen valtio omistaa hankeyhtiöstä 51 prosenttia.

Kanta-Hämeessä vastustusta suurnopeusradalle

Varsinkin Kanta-Hämeen kuntien edustajat ovat julkisesti kritisoineet Suomi-ratayhtiön selvityksen lopputulosta.

Metsän halkova suurnopeusrata käytännössä ohittaisi Kanta-Hämeen kaupungit Hämeenlinnan ja Riihimäen, ja se kulkisi maakunnan alueiden halki. Kanta-Hämeen maakuntaliiton Hämeen liiton hallituksen jäsenet ovat pitäneet selvitystä puolueellisena, ja liitto on vaatinut hankeyhtiöltä lisäselvityksiä. Maakuntahallitus on vaatinut suurnopeusradan suunnittelun keskeyttämistä.

Torstaina lähettämässään tiedotteessaan Suomi-rata-yhtiö ilmoittaa jatkavansa tarvittavien lisäselvitysten tekemistä, mutta sekä Savolainen että toimitusjohtaja kiistävät, että tähänastiset selvitykset olisi tehty puolueellisesti.

–  Tässä on ollut plussia ja miinuksia kaikista vaihtoehdoista. Helposti saattaa jollekin tulla käsitys lukiessaan sopivasta kohdin niitä plussia ja miinuksia, että tässä olisi johonkin suuntaan tätä ajettu. Ei ole minusta oikein edes epäillä sitä integriteettiä, sanoi Savolainen.

Kohtamäki puolestaan sanoi, että yhtiö pystyy ottamaan suunnittelussa huomioon huolenaiheet, joita ratalinjojen vaikutuspiirissä asuvien keskuudessa herää.

–  Huoli on ymmärrettävää, eikä sitä pystytä kokonaan poistamaan. Työkaluja kyllä on sille, miten asioita voi tyylikkäästi hoitaa, hän sanoi.

- - - - -

Uutista on korjattu klo https://18.16. Hämeen liiton hallituksen jäsenet ovat pitäneet rataselvitystä puolueellisena, ei itse maakuntahallitus, kuten jutussa alun perin luki.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje