Höyryveturi Ukko-Pekka vetää matkustajat juhlistamaan Suomen 160-vuotista rautatiehistoriaa

Ukko-Pekan vetämä matka Helsingistä Hämeenlinnaan oli loppuunmyyty, muilla Rautatiemusepäivän reiteillä oli vielä ennen puoltapäivää tilaa. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA
Ukko-Pekan vetämä matka Helsingistä Hämeenlinnaan oli loppuunmyyty, muilla Rautatiemusepäivän reiteillä oli vielä ennen puoltapäivää tilaa. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Raiteilla voi ihastella ja kokea tänään historian havinaa, kun pääradalla liikkuu museojunia. Esimerkiksi junavuoro Helsingistä Hämeenlinnaan kulkee höyryveturikauden kuninkaalla, Ukko-Pekka -pikajunaveturilla Hr1 1021. Vaunustona on Valtteri-nimisen perinnejunan puukorinen kokoonpano, joka edustaa 1940–70-lukuja salonkivaunuineen.

Hämeenlinnasta Helsinkiin liikennöi puolestaan 1980–90-lukujen pikajuna sinisine teräskorisine matkustajavaunuineen. Junaa vetää dieselsähköinen linjaveturi Dr13 2349.

Museojunien liikennöinti on osa Rautatiemuseopäivää, joka järjestetään kahden vuoden tauon jälkeen. Aamulla kymmeneltä Hyvinkäällä alkaneessa tapahtumassa juhlistetaan samalla Suomen rautateiden 160-vuotista historiaa.

Suomen Rautatiemuseosta kerrotaan STT:lle, että ihmisiä on kertynyt lipunmyyntipisteeseen jonoksi asti.

–  Sää on onneksi aurinkoinen. Näyttää siltä, että on tulossa vilkas Rautatiemuseopäivä, museolehtori Inka Alén kommentoi paikan päältä ennen puoltapäivää.

Tapahtuman yhteydessä voi matkustaa museojunissa Hyvinkäältä Helsinkiin ja Hämeenlinnaan asti ja takaisin. Matka Helsingistä Hyvinkäälle höyryveturi Ukko-Pekalla on loppuunmyyty, mutta muilla reiteillä on ollut toistaiseksi tilaa, Alén kertoo.

Matkoilla ravintola- ja kahvilavaunuissa on tarjolla pienimuotoisesti juomaa ja naposteltavaa. Ainakaan Rautatiemuseon alueelle tuleviin juniin ei saa ottaa mukaan lemmikkieläimiä lukuun ottamatta opaskoiria.

Museoalueella voi seurata esimerkiksi niin kutsuttuja kääntöpöytänäytöksiä, kun iso höyry- tai dieselveturi käännetään lihasvoimin.

Alén kiittää Rautatiemuseopäivän eteen työskenteleviä vapaaehtoisia siitä, että tapahtuma voidaan toteuttaa nykyisessä laajuudessaan.

–  Museotyöntekijöitä on vain noin kymmenen ja vapaaehtoisia esimerkiksi Haapamäen Museoveturiyhdistyksestä, Sinisten vaunujen ystävät -yhdistyksestä ja harrastajista koostuen yli sata, hän laskeskelee.

Ennen koronaa vuosittain järjestettävän tapahtuman tyypillinen piirre on, että paikalla viihtyy kaiken ikäisiä nuorista yli 80-vuotiaisiin ihmisiin, joita muun muassa historia ja tekniikka kiinnostavat. Tapahtuman keskimääräinen kävijämäärä on Alénin mukaan parituhatta.

Tarkempia tietoja ja juna-aikatauluja voi katsoa Suomen Rautatiemuseon sivulta. Tapahtuma kestää viiteen iltapäivällä.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi

Kommentoidaksesi sinun tulee olla kirjautuneena Facebookiin

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje