<p>HELSINKI</p>.<p>Koronakriisi on vaikeuttanut suomalaisen merenkulun toimintaa merkittävästi. Ensin kaikkialle maailmaan levinnyt virus tyhjensi ja pysäytti suuren osan Itämeren matkustaja-alusliikenteestä, nyt putoavat myös rahtialusvarustamojen rahtien määrät.</p>.<p>–Merenkulun työllisyystilanne on nyt hyvin haastava. Keväällä Merimies-Unionin noin 5200 jäsenestä noin 43 prosenttia oli lomautettuina, heinäkuun lopussa kolmannes. Syksy tuo selvästi lisää haasteita, Suomen Merimies-Unionin liittosihteeri <strong>K</strong> <strong>enneth Bondas</strong> sanoo.</p>.<p>Suomen Varustamojen varatoimitusjohtaja Hans Ahlström on ollut alan edunvalvontatehtävissä yli 30 vuoden ajan ja hänen mukaansa kriisi on pahin hänen uransa aikana.</p>.<p>Ahlströmin mukaan pelkona on, että koronakriisin jälkeen Suomen lipun alla oleva kauppalaivasto on supistunut.</p>.<h2>Huoltovarmuuskeskukselta saatu tukea</h2>.<p>Huoltovarmuuskeskus on turvannut Suomen merikuljetuksia koronakriisin aiheuttamissa poikkeusolosuhteissa. Huoltovarmuuskeskus varautui jo keväällä tukemaan seitsemää Suomen, Ruotsin ja Viron välillä liikennöivää matkustaja-autolauttaa 45 miljoonalla eurolla.</p>.<p>Huoltovarmuuskeskus perusteli tukea sillä, että matkustaja-autolautoilla on tärkeä tehtävä kumipyörärahdin kuljettajina, ja niillä kulkee paljon elintarvikkeita, lääkkeitä sekä muita huoltovarmuustavaroita. Suuri osa tästä rahdista on välttämätöntä Suomen huoltovarmuudelle ja elinkeinoelämälle.</p>.<p>Kesän aikana osa matkustaja-autolauttavarustamoista on palannut liikenteeseen ja liikennettä on ollut muun muassa Tallinnaan, Riikaan ja Ahvenanmaalle.</p>.<h2>Pari rahtialusvarustamoa lopettanut jo</h2>.<p>Merenkulkualan huoleksi matkustaja-alusvarustamojen rinnalle ovat nousseet rahtialusvarustamot.</p>.<p>–Koronan vaikutukset leviävät nyt selvästi rahtialuspuolelle, kun Suomen vienti ja tuonti sakkaavat, Bondas sanoo.</p>.<p>Rahtialusten markkinarahdit ovat pudonneet 30 - 50 prosenttia, ja tilanne ei ole paranemassa lähiaikoina. Suuri osa varustamoista tekee tappiota tänä vuonna. Pari pienempää rahtialusvarustamoa on jo päättänyt lopettaa toimintansa, kuusi alusta on päätetty myydä ja viittä rahti- tai matkustaja-alusta makuutetaan satamissa.</p>.<p>Suomen Varustamot ja Suomen Merimies-Unioni esittävät nyt yhteisvoimin, että alalle ryhdyttäisiin maksamaan väliaikaista, EU-komission linjausten sallimaa palkkatukea. Tuella turvattaisiin suomalaisten merenkulkijoiden työllisyys koronakriisin yli. Suomen Varustamojen Ahlströmin mukaan työllisyystukea tarvittaisiin nopeasti. Bondas suhtautuu optimistisesti mahdollisuuteen saada alalle palkkatukea, koska ministeriöissä tunnetaan merenkulkualan tilanne.</p>.<p>Kirsi Turkki</p>