Pitkien hellejaksojen puuttuminen laski alkoholijuomien myyntiä – lonkeroiden myynti kuitenkin nousi

Helteet näkyvät panimoalan myynnissä. LEHTIKUVA / Markku Ulander
Helteet näkyvät panimoalan myynnissä. LEHTIKUVA / Markku Ulander

Alkoholijuomien myynti on laskussa, kertoo Panimoliitto. Helteiden merkitys on panimoalalle suuri. Tänä kesänä ei ollut pitkiä hellejaksoja samaan tapaan kuin vuosi sitten, ja se näkyy Panimoliiton mukaan kesän myynneissä.

Alkoholipitoisten panimojuomien myynti laski heinä–syyskuussa yhteensä 3,8 miljoonaa litraa.

Oluen myynti laski 3,6 miljoonaa litraa eli 4 prosenttia ja siiderien 0,4 miljoonaa litraa eli 7,4 prosenttia. Long drink -juomien myynti kuitenkin nousi samana aikana 0,3 miljoonaa litraa eli 1,6 prosenttia.

Ala työllistää lähes 24 000 henkilöä

Panimoliitto on huolissaan oluen myynnin laskusta. Viime vuonna heinä–syyskuussa oli vielä voimassa koronavirusepidemiasta johtuvia ravintolarajoituksia. Ne laskivat oluen myyntiä, ja lasku jatkui tänä vuonna edelleen verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan.

Liiton mukaan oluen valmistuksella on merkittävä välillinen vaikutus niin maanviljelyyn kuin kauppoihin ja ravintoloihin. Liiton mukaan panimoala työllistää suoraan ja välillisesti lähes 24  000 henkilöä.

Panimoliitto huomauttaa, että oluen verotusta on nostettu useita kertoja viimeisten vuosien aikana, ja sillä on vaikutus oluen myyntiin.

–  Verotusta tulisi tarkastella tasapuolisuuden näkökulmasta. Kaikkia alkoholijuomia tulisi verottaa samassa suhteessa niiden alkoholipitoisuuteen nähden, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen liiton tiedotteessa.

Myyntiluvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomaliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje