Raportti: Maahanmuuttotaustaiset koululaiset eivät saa tarpeeksi tukea oppimiseen

Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden tuen tarpeeseen ei nykyresursseilla pystytä aina vastaamaan, arvioi Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Kuvituskuva. LEHTIKUVA / Heikki Saukkomaa
Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden tuen tarpeeseen ei nykyresursseilla pystytä aina vastaamaan, arvioi Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Kuvituskuva. LEHTIKUVA / Heikki Saukkomaa

Maahanmuuttotaustaisille lapsille ja nuorille suunnattu opetus parantaa heidän kielellisiä valmiuksiaan, mutta oppilaiden tuen tarpeeseen ei nykyresursseilla pystytä aina vastaamaan.

Näin kirjoittaa Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) torstaina julkaistuissa arviointituloksissaan. Arvioinnin kohteina olivat valmistava opetus ja oman äidinkielen opetus.

–  Ryhmien moninaisuus ja opettajan ajanpuute vaikeuttavat yksilöllisen tuen antamista, kommentoi arviointiassistentti Saana Seppälä Karvin tiedotteessa.

Karvin mukaan kielen oppimista edistää esimerkiksi se, että valmistava opetus on yhdistetty sujuvasti perusopetukseen. Yhdistämistä vaikeuttavat muun muassa yhteistyön vähäisyys koulujen sisällä sekä valmistavan opetuksen henkilöstö- ja aikapula.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi

Kommentoidaksesi sinun tulee olla kirjautuneena Facebookiin

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje