Ruokakaupat ja apteekit saivat kansalaiskyselyssä kehuja – Postiin tyytyväisiä vain alle kolmannes suomalaisista

Kunnallisalan kehittämissäätiön kyselyyn vastanneista 42 prosenttia piti Postin toimintaa melko tai erittäin huonona. LEHTIKUVA / Vesa Moilanen
Kunnallisalan kehittämissäätiön kyselyyn vastanneista 42 prosenttia piti Postin toimintaa melko tai erittäin huonona. LEHTIKUVA / Vesa Moilanen

Alle kolmannes suomalaisista on tyytyväisiä Postiin, kertoo Kunnallisalan kehittämissäätiön teettämä kysely. Kyselyyn vastanneista vain 29 prosenttia antoi Postin toiminnalle erittäin tai melko hyvän arvosanan. Suurempi osa eli 42 prosenttia piti Postin toimintaa melko tai erittäin huonona.

Ruokakaupat saavat sitä vastoin parhaan arvosanan kyselyssä olleista palveluista. Yli neljä viidestä vastaajasta eli 81 prosenttia koki, että heidän eniten käyttämänsä päivittäistavarakauppa on erittäin tai melko hyvä. Apteekit saivat lähes yhtä myönteisen arvion: niitä piti hyvinä 78 prosenttia.

Selvä enemmistö vastaajista oli tyytyväisiä myös pankkiinsa (66 %), vakuutusyhtiöönsä (65 %) ja teleoperaattoriinsa (62 %).

Postin jälkeen eniten kielteisiä arvioita sai työ- ja elinkeinotoimisto, jonka palveluita 26 prosenttia piti huonoina.

Kysely selvitti, kuinka tyytyväisiä suomalaiset ovat erilaisiin arjen palveluihin. Vastaajia pyydettiin arvioimaan kolmentoista palveluntarjoajan toimintaa viisiportaisella asteikolla.

Terveyspalvelujen ja Alkon suosio putosi

Vastaava kysely tehtiin myös vuoden 2018 alkupuolella. Sen jälkeen vastaajien tyytyväisyys etenkin oman kotikunnan terveyspalveluihin (43 %) sekä Alkon palveluihin (54 %) on heikentynyt. Molempien kohdalla erittäin tai melko hyvän arvion antaneita oli nyt kymmenen prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna 2018.

Tyytyväisyys Postin toimintaan on pudonnut lähes yhtä paljon eli kahdeksan prosenttiyksikköä.

Hallituspuolueiden kannattajat olivat keskimäärin lempeämpiä etenkin julkisia palveluntarjoajia – kuten Kelaa, verohallintoa tai työ- ja elinkeinotoimistoa – kohtaan kuin oppositiopuolueiden tukijat. Maaseutumaisissa kunnissa useimpiin palveluihin oltiin jonkin verran tyytymättömämpiä kuin isommilla paikkakunnilla.

Ilmapuntari-nimisen kyselyn toteutti Kantar TNS. Siihen vastasi lokakuun alussa runsaat tuhat suomalaista, jotka edustavat Manner-Suomen 18–79-vuotiasta väestöä. Koko aineiston tasolla virhemarginaali on suurimmillaan vajaat kolme prosenttiyksikköä suuntaansa.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje