THL:n kysely: Enemmistö asiakkaista tyytyväisiä vanhuspalveluihin, mutta yleisin ongelma on yksinäisyys

Kyselyn mukaan kotihoidossa on tuhansia asiakkaita, jotka jäävät ilman palveluja, sillä heillä ei ole varaa niiden hankkimiseen. LEHTIKUVA / ANNI REENPÄÄ
Kyselyn mukaan kotihoidossa on tuhansia asiakkaita, jotka jäävät ilman palveluja, sillä heillä ei ole varaa niiden hankkimiseen. LEHTIKUVA / ANNI REENPÄÄ

Enemmistö asiakkaista on tyytyväisiä saamaansa vanhuspalveluun ja olisi valmis suosittelemaan sitä muille, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) asiakastyytyväisyyskyselystä.

Asiakkaat kertoivat pitävänsä hoitajia ystävällisinä, luottavansa heihin ja kokevansa olonsa turvalliseksi. Valtaosin he kokivat saavansa apua nopeasti, kun sitä tarvitsevat.

Tyytymättömyyttä taas aiheutti hoitajien ajan riittämättömyys, mutta yleisin ongelma on kuitenkin yksinäisyys. Viidesosa vastaajista kertoi kärsivänsä yksinäisyydestä usein tai koko ajan.

–  Vanhuspalveluissa kannattaisi lisätä vapaaehtoistyön ja järjestöjen toimintaa yksinäisyyden lievittämiseksi, sanoo THL:n johtava asiantuntija Sari Kehusmaa tiedotteessa.

Toiveina lisää virikkeitä ja ulkoilua

Kyselyn mukaan kotihoidossa on tuhansia asiakkaita, jotka jäävät ilman palveluja, sillä heillä ei ole varaa niiden hankkimiseen. Yli 60 prosenttia vastaajista kertoi olevansa joskus tässä tilanteessa. Myös ateriapalvelussa kerrotaan olevan parannettavaa ruoan monipuolisuudessa. Vastaajat kokivat myös, että ruoan laatu ei vastannut siitä veloitettua hintaa.

Koronapandemia vähensi vanhuspalvelujen virkistystoimintaa tai lopetti sen kokonaan, eikä tilanne ole toistaiseksi korjaantunut ennalleen. Kyselyyn vastaajat kertovat kokevansa, että virkistystoimintaa pitäisi olla enemmän ja sen pitäisi olla yksilöllisempää. Kyselyn perusteella vanhuspalvelujen asiakkaan arki näyttäytyy virikkeettömänä ja useat iäkkäät kaipaavat enemmän mahdollisuuksia ulkoiluun.

THL toteutti kyselyn pilottitutkimuksena kotihoidossa ja ympärivuorokautisessa palveluasumisessa keväällä 2022. Kysely lähetettiin kaikkiin Manner-Suomen yli 2  899 vanhuspalveluyksikköön, joissa oli säännöllisiä ja pitkäaikaisia iäkkäitä asiakkaita. Kyselyyn vastasi yhteensä 42  000 asiakasta.

Vuodesta 2024 alkaen asiakastyytyväisyyskysely toteutetaan kahden vuoden välein. Kansallinen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden seuranta liittyy vanhuspalvelulain uudistukseen.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje