THL: Samankuntoinen asiakas voi saada vähemmän hoitoaikaa kotihoidossa kuin ympärivuorokautisessa hoivassa

Selvityksessä kiinnitettiin huomiota myös siihen, että kotihoidon asiakkaan luona käy iso määrä eri työntekijöitä. LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO
Selvityksessä kiinnitettiin huomiota myös siihen, että kotihoidon asiakkaan luona käy iso määrä eri työntekijöitä. LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO

Samankaltaisessa kunnossa olevat asiakkaat saattavat saada kotihoidossa vähemmän hoitoaikaa kuin ympärivuorokautisessa hoivassa, selviää THL:n Aikamittaus-hankkeen selvityksestä. Selvityksen mukaan kotihoidon asiakas saa hoitoaikaa noin 38 minuuttia päivässä, kun ympärivuorokautisessa hoivassa vastaava aika on noin kolminkertainen, 117 minuuttia.

Merkittävin osa hoitoon käytetystä ajasta koostuu THL:n mukaan arjen perustoiminnoista. Tiedotteessa todetaan, että monien kotihoidon asiakkaiden toimintakyky on keskimäärin parempi kuin ympärivuorokautisessa hoivassa olevien, mikä osin selittää eroja hoitoajoissa. Hoitoajat eroavat kuitenkin myös avuntarpeeltaan samankaltaisten asiakkaiden välillä hoitopaikasta riippuen.

–  Tämä voi olla huolestuttavaa sekä työntekijöiden että asiakkaiden kannalta. Voidaan kysyä, onko kotihoidossa palvelun määrä riittävää. Työntekijät puolestaan ovat huolissaan asiakkaista ja kuormittuvat, kun eivät ehdi tehdä kaikkea asiakkaan luona, sanoo THL:n tutkimusprofessori Timo Sinervo tiedotteessa.

Työntekijöiden vaihtuvuus voi heikentää turvallisuuden tunnetta

Selvityksessä kiinnitettiin huomiota myös siihen, että kotihoidon asiakkaan luona käy iso määrä eri työntekijöitä. Keskimäärin asiakkaan luona käy viikossa viisi eri kotihoidon työntekijää yhteensä noin yhdeksän kertaa, minkä lisäksi osalla asiakkaista vierailee esimerkiksi tukipalvelujen työntekijöitä keskimäärin neljä kertaa viikossa.

THL:n tutkija Tiina Pesonen huomauttaa tiedotteessa, että hoidon jatkuvuus ja laatu sekä asiakkaan turvallisuuden tunne voivat kärsiä, jos asiakkaan luona käy liian monta eri työntekijää. Lisäksi se voi vaikuttaa hoitohenkilöstön hyvinvointiin.

–  Olisi tärkeää, että asiakkaalla on tutut hoitajat ja työntekijällä kohtuullinen määrä asiakkaita aina kun se on mahdollista, hän sanoo.

Aikamittaus toteutettiin kotihoidossa ensimmäistä kertaa. Kotihoidosta mukana oli noin 1  500 tunnistettua asiakasta 17 yksiköstä, ja ympärivuorokautisesta hoidosta tietoja löytyi yli 1  500 asiakkaasta 44 yksiköstä.

Hoitoajaksi laskettiin työntekijöiden asiakasaika, joka sisälsi asiakkaan luona tehdyn työn lisäksi asiakasaikaa, jossa asiakas ei ollut läsnä.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi

Kommentoidaksesi sinun tulee olla kirjautuneena Facebookiin

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje