Venäjän hyökkäyssota ja polttoaineen kallistuminen karsineet liikennettä – "Suomesta on tullut Euroopan pohjoinen pussinperä"

Suomen kansainväliset liikenneyhteydet lento- ja raideliikenteessä ovat Ukrainan sodan seurauksena heikentyneet, kertoo Fintraffic. LEHTIKUVA / Markku Ulander
Suomen kansainväliset liikenneyhteydet lento- ja raideliikenteessä ovat Ukrainan sodan seurauksena heikentyneet, kertoo Fintraffic. LEHTIKUVA / Markku Ulander
Jaa artikkeli

Venäjän aloittama sota Ukrainassa ja polttoaineen kallistuminen näkyvät niin tieliikenteessä, lentoliikenteessä kuin rautateilläkin, kertoo liikenteenohjausyhtiö Fintraffic.

Tieliikenteen liikennemäärät ovat olleet pandemiaa edeltävää aikaa pienempiä. Esimerkiksi raskaan liikenteen ajoneuvojen määrät laskivat 2,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Tiedot ilmenevät Fintrafficin huhti-kesäkuun tilastoista.

Lentoliikenne vilkastui tänä vuonna kesää kohti, mutta myös lentojen määrät olivat huhti-kesäkuussa vajaan kolmanneksen pienemmät kuin ennen pandemiaa vuonna 2019.

Tavarajunien liikenne on myös supistunut edellisvuodesta, mutta henkilöliikenteessä lähijunien määrä kasvoi lähes kuusi prosenttia.

Fintrafficin mukaan polttoaineen kallistuminen on saanut entistä useamman etsimään vaihtoehtoja yksityisautoilulle. Lisäksi Suomen kansainväliset liikenneyhteydet lento- ja raideliikenteessä ovat Ukrainan sodan seurauksena heikentyneet.

Julkisia panostuksia digitaaliseen infrastruktuuriin tarvitaan

Fintrafficin toimitusjohtaja Pertti Korhonen sanoo tiedotteessa, että käynnissä oleva kriisi kannattaisi käyttää hyväksi ja uudistaa liikennejärjestelmä nykyistä tehokkaammaksi ja kestävämmäksi. Esille hän nostaa yksityisautoilun vaihtoehtojen kehittämisen sekä kuljetusketjujen odotusaikojen minimoimisen ja niiden tehokkuuden parantamisen. Korhosen mukaan näitä tavoitteita voidaan edistää digitalisaation avulla, mutta se kaipaa Suomelta julkisia panostuksia digitaaliseen infrastruktuuriin ja käytäntöihin.

–  Idän liikenteen supistuttua merkittävästi Suomesta on tullut Euroopan pohjoinen pussinperä, Korhonen toteaa.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi

Kommentoidaksesi sinun tulee olla kirjautuneena Facebookiin

Jaa artikkeli

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje