Yhdeksäsluokkalaisten englannin kielen taidot ovat heikentyneet – osaaminen jäi arvosanaan 7

Oppilaiden vahvin taito oli luetun ymmärtäminen, seuraavaksi puhuminen ja kuullun ymmärtäminen. Kuvituskuvaa. LEHTIKUVA / MARJA AIRIO
Oppilaiden vahvin taito oli luetun ymmärtäminen, seuraavaksi puhuminen ja kuullun ymmärtäminen. Kuvituskuvaa. LEHTIKUVA / MARJA AIRIO

Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) arvioinnin mukaan yhdeksäsluokkalaisten A-englannin kielen taidot vastaavat kouluarvosanaa 7. Tulokset ovat laskeneet vuodesta 2013, jolloin edellinen arviointi järjestettiin.

Oppilaiden vahvin taito oli luetun ymmärtäminen, seuraavaksi puhuminen ja kuullun ymmärtäminen. Heikoimmat tulokset tulivat kirjoitustehtävistä. Kaikki neljä osataitoa tehneistä oppilaista 29 prosenttia ei yltänyt kouluarvosanaan 8 missään osataidossa.

Tuloksissa oli runsaasti alueellisia eroja, ja Etelä-Suomen kouluissa menestyttiin muita alueita paremmin. Myös kaupunkikouluissa oppilaat menestyivät paremmin kuin maaseudun kouluissa. Lukioon aikovien kielitaito oli parempaa kuin ammatilliseen koulutukseen aikovilla. Sukupuolten välillä osaamisessa ei ollut eroja.

Karvin mukaan oppilaiden englannin osaamista selittävät eniten luottamus omaan osaamiseen, kielen harrastaminen vapaa-ajalla ja arviointitehtäviin käytetyn ajan pituus.

Arvioinnin yhteydessä huomattiin, että saman tuloksen arvioinnissa saaneet ovat saaneet melko erilaisia arvosanoja omissa kouluissaan. Vaihtelu oli suurta etenkin puhumistehtävissä, mikä voi Karvin mukaan kertoa siitä, että opettajat tulkitsevat arviointikriteereitä eri tavoin.

Arviointi järjestettiin maaliskuussa 2021.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi

Kommentoidaksesi sinun tulee olla kirjautuneena Facebookiin

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje