<p>Ylöjärven kaupungissa Pirkanmaalla opetetaan tunne- ja vuorovaikutustaitoja peruskoulussa omana oppiaineena. Ylöjärven opetuspäällikön ja Suomen Mielenterveys ry:n asiantuntijan mielestä aine pitäisi lisätä myös valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan. Tutkimusten ja kyselyiden perusteella tunnetaitojen opettaminen peruskoulussa omana aineenaan voi vähentää kiusaamista ja rasismia luokkahuoneissa.</p>.<p>Tunne- ja vuorovaikutustaitoja opetetaan Ylöjärvellä 1–2- ja 7–8-luokkalaisille tunti viikossa. Alakouluikäisille opetetaan tunteiden nimeämistä ja tunnistamista sekä niiden säätelyä. Opetukseen kuuluu myös muiden kuuntelemisen, oman puheenvuoron odottamisen ja ryhmään kuulumisen taitoja.</p>.<p>– Yläkoululaiset harjoittelevat samoja taitoja murrosikäisen tunnemyrskyn näkökulmasta. Samalla syvennytään oman itsensä ja toisten ymmärtämiseen, Ylöjärven opetuspäällikkö Tarja Suhonen sanoo.</p>.<p>Tunneilla käytetään paljon Yhteispeli-menetelmän toimintatapoja, jotka kehitettiin yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Tampereen yliopiston kanssa.</p>.<p>Opetus on merkitty kunnan opetussuunnitelmassa omaksi tunnikseen, eikä muista oppiaineista ole otettu aikaa pois. Poikkeuksena ovat kahdeksasluokkalaiset, joilla on yksi tunti valinnaisia oppiaineita vähemmän.</p>.<p>– Olemme saaneet paljon positiivista palautetta oppilailta, vanhemmilta ja opettajilta. Luokkien yhteishenki on parantunut, oppilaat stressaavat vähemmän ja kiusaaminen on vähentynyt, Suhonen sanoo.</p>.<p>Vuonna 2021 tehdyn valtakunnallisen kouluterveyskyselyn mukaan 2,4 prosenttia kaikista 4–5-luokkalaisista kiusaa muita oppilaita vähintään kerran viikossa. Ylöjärvellä kiusaajia oli 0,4 prosenttia.</p>.<p>Tunnetaitojen opetus alkoi Ylöjärvellä syksyllä 2016. Suhonen arvioi, että opetuksen lisääminen maksaa kunnalle noin 150 000 euroa vuodessa opettajien palkkakuluina. Lisäksi kustannuksia tulee opettajien palkkojen sivukuluista.</p>.<p>Tunnetaitojen opetus omana aineenaan on leviämässä myös muualle Suomeen. Esimerkiksi Vantaan kaupunki on ilmoittanut alkavansa opettaa ainetta 7-luokkalaisille puoli tuntia viikossa lukuvuonna 2022–2023.</p>.<h2>Tunteiden opettaminen voi vähentää kiusaamista</h2>.<p>Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen peruskouluikäisille on MIELI Suomen Mielenterveys ry:n asiantuntija Riikka Nurmen mukaan erittäin tärkeää.</p>.<p>– Tunteet ovat läsnä joka hetki elämässämme, ja ne vaikuttavat meidän hyvinvointiimme yksilönä sekä ryhmänä. Kysymys on ennen kaikkea elämäntaitojen opettelusta, joita me tarvitsemme myös aikuisina, Nurmi sanoo.</p>.<p>Tunnetaidot ovat Nurmen mukaan erittäin tärkeässä osassa myös koulukiusaamisen ehkäisemisessä.</p>.<p>– Tunnetaitojen, kaveritaitojen ja empatian harjoittelun merkitystä korostetaan kaikissa koulukiusaamista ehkäisevissä ohjelmissa, Nurmi sanoo.</p>.<p>Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamista omana oppiaineenaan pilotoitiin Helsingissä Laakavuoren ala-asteen koulussa vuosina 2019–2021. Kokeilun aikana koulun viikoittainen kiusaaminen väheni henkilökunnan kyselyn mukaan 33 prosentista 15 prosenttiin.</p>.<p>Myös rasismi luokkahuoneissa väheni – kun vuoden 2019 kyselyssä alle kolmannes vastanneista henkilökunnan jäsenistä koki, että luokassa ei ole rasismia, koki näin vuoden 2020 kyselyssä jo yli kolme neljäsosaa vastaajista.</p>.<p>– Muut tutkimukset tunnetaitojen vaikutuksista kiusaamiseen ovat samansuuntaisia Laakavuoressa tehtyjen kyselyiden kanssa, Nurmi sanoo.</p>.<h2>Tunne- ja vuorovaikutustaitoja ei ole omana aineenaan valtakunnallisesti</h2>.<p>Perusopetuksen tuntijakoon ei ole merkitty tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiainetta. Valtakunnallinen tuntijako määritellään valtioneuvoston asetuksessa. Sen muutoksista päätetään valtioneuvoston yleisistunnossa.</p>.<p>Tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat kuitenkin tärkeässä osassa valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa, kertoo Opetushallituksen erityisasiantuntija Riina Länsikallio.</p>.<p>– Näiden taitojen harjoittelu on monella tavalla tärkeää lapsen ja nuoren hyvinvoinnille. Ne ovat niin keskeisessä osassa, että niitä käydään läpi osana opetusta useissa oppiaineissa, Länsikallio sanoo.</p>.<p>Esimerkiksi alakoulun ympäristöopin opetuksessa harjoitellaan tunnetaitoja, mielen hyvinvointia sekä yhteistyötaitoja muiden oppilaiden kanssa. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelua syvennetään yläkoulussa terveystiedon tunneilla.</p>.<p>Opetuksen järjestäjillä ja kouluilla on Länsikallion mukaan mahdollisuus painottaa paikallisissa opetussuunnitelmissa esimerkiksi vuorovaikutusta, ilmaisua ja arjen taitoja.</p>.<h2>Säännöllinen tunnetaitojen opettelu uhkaa jäädä muun opetuksen jalkoihin</h2>.<p>Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetus valtakunnallisella tasolla riippuu MIELI ry:n Riikka Nurmen mukaan liikaa opettajan mielenkiinnosta asiaa kohtaan. Myös säännöllinen oppiminen puuttuu.</p>.<p>– Jos tunteita opetellaan vain osana muita aineita, voivat ne jäädä muun opetuksen jalkoihin, Nurmi sanoo.</p>.<p>– Kannatan ehdottomasti tunne-, vuorovaikutus- ja mielenterveystaitojen lisäämistä perusopetuksen tuntijakoon, sillä vasta se varmistaa säännöllisen oppimisen.</p>.<p>Myös Ylöjärven opetuspäällikkö Tarja Suhonen suosittelee heidän opetusmallinsa tuomista valtakunnalliseen käyttöön. Kunnassa pohditaan opetuksen laajentamista koskemaan myös yhdeksäsluokkalaisia.</p>.<p>– Kyllä minusta on parempi, että tunnetaitoja opetellaan omalla tunnillaan, jotta voi keskittyä siihen rauhassa, Suhonen sanoo.</p>.<p>Ylöjärvellä on yhteensä kymmenen peruskoulua, joissa opiskelee noin 4 500 oppilasta.</p>