Islam ei ole vieras vaan sukulainen

On kummallista, kuinka ihmiset pitävät islamia suomalaiselle vieraana uskontona. Mehän olemme kasvaneet lähes islamilaisessa kulttuurissa.

Kristinusko ei poikkea islamista paljon, ja lisäksi molemmat uskonnot ovat kotoisin samoilta seuduilta. Ne ovat siis kulttuurillisestikin läheisiä. Kristinusko ja islam ovat kirjanuskontoina paljon velkaa juutalaisuudelle. Oikeasti erilaisesta kulttuuriympäristöstä tulevan on varmasti vaikea erottaa näitä kolmea toisistaan.

Islamia voi pitää vieraana vain uskomalla vierauteen. Pienikin perehtyminen muuttaa tilanteen. On ilmeistä, että monikaan ei halua muutosta ennakkokäsityksiinsä. Tämä on syy siihen, miksi monet pillastuivat, kun Yle kertoi ohjelmasta, jossa luetaan Koraania. Vain pelko voi olla syynä tällaiseen reaktioon.

Jossain määrin on luonnollista, että ihmiset pelkäävät. Se taas kertoo siitä, että islamin demonisoijat ovat onnistuneet tehtävässään.

Pelon lietsojat ovat kyllästymiseen asti käyttäneet hyväkseen yhdysvaltalaisen politiikan tutkijan Samuel P. Huntington ajatuksia kulttuurien välisistä tulevista yhteenotoista.

Terroriteot maailmalla ovat tätä käsitystä vahvistaneet, mutta laiska ajattelija unohtaa, että ei kulttuurien välistä kamppailua tule ottaa annettuna. Sen voi estää, jos sitä haluaa. Aina on kuitenkin niitä, jotka hyötyvät väkivallasta, kaaoksesta ja vihasta. Heille Huntington on siunaus.

Tällaisia ajatuksia hyväksi käyttämällä maailmaan voidaan luoda pseudotieteellisiin pölhöyksiin perustuva ilmapiiri, joka on jokaisen järkevän ihmisen mielestä vastenmielinen.

Vihan ilmapiiri tarkoittaa kaiken maailman puheita Wienin porteista ja sharia-laista. Tietenkin kohtuuttomuudet voivat olla tulevaisuutta, jos sellaiseen tahdotaan mennä.

Kun laaja joukko ihmisiä nostatetaan pelkäämään toisen kulttuurin edustajia, syntyy itseään ruokkiva kierre, jota ei voi katkaista. Kierre on sitä kovempi, mitä helpompi ihmisille on uskotella valheita ja puolitotuuksia toisesta.

Jared Diamond on yhdysvaltalainen evoluutiobiologi, fysiologi, eliömaantieteilijä ja tietokirjailija. Hänen kirjansa Maailma eiliseen saakka alaotsikko on Mitä voimme oppia perinteisistä yhteiskunnista. Kaikenlaista voimme. Esimerkiksi sen, että ihmisjoukoilla on taipumusta demonisoida naapuri.

Diamond teki biologina valtavasti kenttätutkimusta Uudessa Guineassa, jossa hän vietti pitkiä kausia alkuperäisväestön keskuudessa. Diamond pani merkille, että heimot pitivät juuri naapuriheimoa aivan kauheana ali-ihmisporukkana.

Diamondin länsimaisin silmin kahdella heimolla ei koskaan ollut juurikaan eroja. Kulttuuri, elintarpeiden hakeminen ja uskonto olivat käytännössä samanlaisia. Diamondiin nämä kaksi heimoa saattoivat suhtautua mitä vilpittömimmin, ja sitten kertoa kauhutarinoita siitä, kuinka naapuriheimo on tehnyt liiton pahan voimien kanssa, tai harrastaa asioita, jotka eivät kuulu sivistyneen ihmisheimon elämään.

Kuulostaapa tutulta. Naapuri on aina pahin, oli hänen ruohonsa sitten vihreämpää tai pahasti kulottunutta. Juuri pienet erot ihmisten välillä ovat kaikkein vaikeimpia sietää.

Naapurin kanssa on aina kiistaa, mutta suku on pahin. Ja sukulaispoika se islam meille on.

HANNU PUROLA

hannu.purola@i-mediat.fi

Kommentoi






Luetuimmat kolumnit
Työpaikat Etelä-Pohjanmaa
Työpaikat Pohjanmaa