Terroristit keksivät tekosyyt päästään

Pariisilaisen terroristin ajatusmalli ei taida erota paljoakaan norjalaisesta Breivikistä.

Anders Behring Breivik manifestoi islaminuskoa ja maahanmuuttoa vastaan ja tappoi 76. Cherif ja Said Kouach sanoivat palauttavansa Allahin kunnian ja tappoivat pilaa tehneen lehden toimituksessa 12 ihmistä.

Breivikiä ja Kouacheja yhdistää lisäksi se, että kaikki halusivat teoilleen maksimaalisen julkisuuden. Toinen lähetti 1500-sivuisen manifestin, toiset iskivät suoraan mediaan.

Ilmeisin teon syy ei ole välttämättä aivan totta: Johonkin sisällä jylläävä viha on käännettävä ja saatava sille kohde. Ehkä teon motiivi on terroristin omanarvontunnon palautus? Allah-puheet ovat hänelle tekosyy.

Näitä omanarvontunnon puutteessa rypeviä voi olla kohta Suomessa ongelmaksi asti: Suomesta on rekrytoitu väkilukuun suhteutettuna paljon Isis-taistelijoita Syyriaan. Arviolta 50 lähteneen joukossa on myös pohjalaisia lähtijöitä.

Kaikki ovat Suomessa syntyneitä ihmisiä, jotka ovat kääntyneet radikaali-islamiin. Miten näitä pettyneinä kotimaahan palaavia riskihenkilöitä pidetään jatkossa silmällä?

Tutkija Teemu Sinkkonen arveli Charlie Hebdo -terrori-iskun johtavan vastareaktioon mediassa. (Yle 8.1.) Mitä todistaa sananvapaudesta, jos julkaistaan moninkertaisesti räävittömämpiä ja loukkaavampia profeetan kuvia kuin ikinä aikaisemmin?

Sananvapauteen kuuluu myös vastuu. Teko pitää tuomita, mutta oikeuttaan sanaan voi ilmaista monin tavoin. Muhammed-pilkka on ähäkutti-ähäkutin hokemista tilanteessa, jossa 12 on kuollut. Se ei hyödytä ketään.

Kuvat eivät kääntyisi vastalauseeksi jihadisteja vastaan vaan sillä usutettaisiin viha kaikkia tavallisia muslimeja kohtaan, mikä ei kaiketi ole kenenkään pointti, vai onko?

On aivan varmaa ja jo näkyvissäkin, että maahanmuuttovastaiset tahot Suomessa ja muualla saavat Charlie Hebdon iskusta lisää virtaa rasismiin.

Jihadistit ovat erikseen. He olettavat, että koko yhteiskunta pyörii heidän sääntöjensä mukaan. Monikulttuurisessa yhteiskunnassa ei ole mahdollista, että jonkun rajoitukset ja määräykset sanan- ja kuvanvapaudessa koskisivat kaikkia muitakin. Toisen uskoa voi kunnioittaa, mutta siihen ei pidä alistua.

Kauniisti kunnioittamista itse kukin tekee riisuessaan kengät, peittäessään olkapäät ja polvet, jos vierailee omaan uskontokuntaan kuulumattomassa temppelissä.

Muun tyyppinen mukautuminen kotimaassa jonkin uskonnon vaatimuksiin olisi henkisen burkhan vetämistä pään yli.

Charlie Hebdon lehtitaloon oli tullut uhkailuja sen julkaisemien Muhammad-pilapiirrosten vuoksi. Toimitukseen oli tehty polttopulloisku, päätoimittajalla oli poliisivartiointi ja iskussa kuoli myös kaksi toimituksen turvaksi asetettua poliisia.

Tiedossa ei ole, että Suomessa olisi lehtitaloja koskaan uhkailtu Isis-hengessä. Suomalainen lehdistö on ranskalaista kiltimpää, eikä täällä polttopulloja yleensäkään heitellä.

Ilkkaa fyysisellä voimalla uhittelevat ovat olleet yksittäisiä mielenterveyspotilaita tai tuomioonsa ja tuomionsa uutisointiin tyytymättömiä linnakundeja.

Uutisointiin niillä ei ole ollut vaikutusta, mutta turvallisuuskäytäntöihin kyllä: Puutteita ei saa olla, koska lehtitalo on työnantajana aina vastuussa ihmisistään.

SATU TAKALA

Kirjoittaja on Ilkan päätoimittaja.

Kommentoi






Luetuimmat kolumnit
Työpaikat Etelä-Pohjanmaa
Työpaikat Pohjanmaa