Pääkirjoitus: Wärtsilä ja Tesla tähtäävät yhdessä taivaisiin ja ylikin – avaruuteen

Taivaskaan ei ole enää rajana Wärtsilän konsernijohtajan Jaakko Eskolan ja amerikkalaisen Teslan omistajan Elon Muskin suunnitelmissa.

Tämän päivän Pohjalaisesta selviää, että Vaasaan tanakasti asettunut Wärtsilä tarjoaa lauttatekniikan Muskin SpaceX-avaruusyhtiölle, jonka rakentama kantoraketti Falcon Heavy singahti avaruuteen reilu viikko sitten. Raketin mukana lähti Muskin sähköautoyhtiö Teslan punainen henkilöauto.

Wärtsilän merilautta varmistaa, että miljoonien eurojen arvoiset raketin osat palautuvat ehjinä maahan ja niitä voidaan käyttää uudelleen. Säästö lasketaan miljoonissa. Wärtsilän huolena ovat merellä sijaitsevan lautan potkuri- ja automaatiojärjestelmät.

Kauaksi on päästy moottoritehtaan konepaja-ajoista, vaikka moottorit ovat tietysti yhä Wärtsilän keihäänkärki maailmalla.

Wärtsilän ja Teslan tiet voivat risteytyä Vaasassa. Wärtsilän Eskola oli näkyvästi mukana, kun Vaasa ilmoitti hakevansa Teslan jättimäistä Gigafactory-akkutehdasta alueelleen. Elon Muskin kunnianhimoisessa avaruudenvalloitushankkeessa Wärtsilä on mukana myös nesteytetyn maakaasun LNG:n järjestelmätoimittajana.

Wärtsilä johtaa jo merimoottoreiden markkinoita. Moottoreiden kehitys on sähköinen niin maalla, merellä kuin ilmassa. Wärtsilä näkee, että Teslan saaminen Vaasaan ruokkisi erinomaisesti suomalaisyhtiön hybridimoottoreita, jotka käyvät sekä sähköllä että polttoaineella. Koko Suomen kannalta on äärimmäisen tärkeää, että Pohjanmaalle on kehittynyt Vaasan kaltainen osaamis- ja tekemiskeskittymä energian ympärille. Akkuteknologia tarjoaa rajattomat mahdollisuudet menestyksekkääseen liiketoimintaan.

On kunnioitettavaa, että Wärtsilän kaltainen perinteikäs suomalaisyhtiö on uskaltanut valita ”propellihattuisen” edelläkävijän roolin.

Wärtsilässä on maailmanlaajuisesti 18 000 työntekijää, joista Suomessa työskentelee 3 500. Vaasassa tekee töitä 2 800 wärtsiläläistä.

Menestyksekäs perusliiketoiminta antaa mahdollisuuden hurjiin visioihin. Wärtsilä kuuluu niihin harvinaisiin suomalaisfirmoihin, joita jopa taantuma kohteli hyvin. Viime vuosi oli maltillista kasvua, kuten se on ollut koko finanssikriisin ajan.

Kilpailu moottoreissa on kovaa, joten yhtiöiden fuusioitumisia, ostamisia ja myymisiä on odotettavissa. Wärtsilä on kiinnostunut Rolls Roycen merenkulkuliiketoiminnasta. Siitä odotetaan uutisia ensi kuussa.

Tesla-yhteistyö ei ole pelkkää riemumarssia rikkauksiin. Teslan todellista arvoa on puntaroitu tiiviisti sen jälkeen, kun yhtiö ilmoitti toimitusongelmista, joita ilmeni sen uudella Model 3:lla. Jotkut analyytikot pitävät koko yritystä kuplana, joka kohta puhkeaa. Riittävän moni uskoo, että Muskin kunnianhimo vie yhtiön sfääreihin, joista tavallisemmat toimitusjohtajat eivät osaa unelmoidakaan.

Se on selvä, että sähköakkubisnes ratsastaa sellaisen teknologisen murroksen harjalla, joka ei ihan heti tyynny. Kaikki autonvalmistajat valmistautuvat alan jättimäiseen murrokseen. Energian varastointiratkaisuihin erikoistuneen amerikkalaisyhtiö Greensmithin ostaminen viime kesänä toi Wärtsilälle vahvan jalansijan Yhdysvaltoihin ja maailmanlaajuisille energian varastointimarkkinoille.

Sähkönvarastoinnista voi tulla vielä kulkuneuvojakin suurempi bisnes, mikä on laitettu merkille niin Wärtsilässä, Teslassa kuin Vaasassakin.

Wärtsilä on liikkeessä, eikä epäröi tarttua isoihin visioihin. Perinteikäs moottorinvalmistaja haluaa olla kuskin paikalla, kun toimiala mullistuu.

Lisää aiheesta

Kommentoi







Luetuimmat kolumnit
  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi