Jakelun keskeytys lomakkeella, puhelimessa tai internetissä

Nimimerkki 30 vuotta laitosta palvellut kirjoitti tällä palstalla 31.12. postijakelun keskeytyksen vaikeudesta. Pahoittelemme, ettemme ole onnistuneet palvelemaan kirjoittajaa parhaalla mahdollisella tavalla.


Posti ja maistraatit keräävät yhdessä kotitalousasiakkaidensa osoitteenmuutos- ja muuttoilmoitustiedot. Tilaus- ja ilmoituskanavina ovat yhteinen internet-muuttoilmoituspalvelu (www.muuttoilmoitus.fi), muuttoilmoituslomake ja muuttopuhelin.

Kotitaloudet voivat tehdä vakituiset ja tilapäiset muuttoilmoitukset sekä postin jakelun keskeytykset kaikissa näissä kanavissa. Ilmoitukset maistraatille sekä Postin osoitepalvelutilaukset voi asiakas tehdä samanaikaisesti molemmille organisaatiolle tai vain toiselle, kuten postien jakelun keskeytyksessä.

Asiakkaan palvelutilauksen mahdollisimman nopean käsittelyn varmistamiseksi maistraatti tallentaa myös Postille tehtyjä palvelutilauksia ja Posti maistraatille tehtyjä ilmoituksia. Myös muuttopuhelu ohjautuu joko maistraattiin tai Postin asiakaspalveluun riippuen siitä, kummassa organisaatiossa on kulloinkin henkilö vapaana vastaamaan tulevaan puheluun.

Muuttoilmoituslomakkeella ei ole pakollista ilmoittaa palvelutilauksessa mukana olevien henkilöiden henkilötunnuksia. Suosittelemme kuitenkin niiden ilmoittamista, sillä henkilötunnuksella erotetaan samannimiset asiakkaat toisistaan ja varmistetaan Postin osoitepalvelujen virheettömyys.

Postin lyhytaikainen (1-2 viikkoa kestävä) jakelun keskeytys on muuttunut maksulliseksi palveluksi. Pahoittelemme, että asiakkaalle on tässä tapauksessa annettu vanhentunutta tietoa sisältävä lomake. Olemme olleet yhteydessä kyseiseen postiin vanhojen lomakkeiden poistamiseksi käytöstä.

Pahoittelemme kirjoittajalle aiheutunutta vaivaa ja harmia. Toivomme, että voimme palvella jatkossa paremmin.

Pauli Mannikainen Tuotepäällikkö Postin Osoitepalvelut, Itella Oyj