Lukijoilta: Erään matematiikan tehtävän historiaa

Onko seuraavaa matematiikan tehtävää päivitetty 2010-luvulle?

Johtaja, DI Kaija Pöysti kertoi Tekniikka&Talous-lehden 40-vuotisjuhlissa koulun matematiikan tehtävien muuttumisesta vuosikymmenten aikana.

50-luvulla tehtävä oli seuraava:

”Metsuri myy puita tuhannella markalla. Hänen tuotantokustannuksensa ovat 4/5 hinnasta. Kuinka suuri on voitto?”

60-luvulle tultaessa koittivat uudet ajat. Taisteleva nuoriso ryntäsi barrikaadeille, ja opiskelijat vaativat oikeuksiaan. Matematiikan tehtäväkin muuttui muotoon:

”Metsuri myy puita tuhannella markalla. Hänen tuotantokustannuksensa ovat 800 markkaa. Ole kiltti ja laske voitto.”

70-luvulla uusiksi pantiin myös koulumatematiikka ja metsuri joutui miettimään asioita ihan uudelta kantilta. Tehtävä kuului nyt näin:

”Metsuri myy joukon P puutavaraa joukolla R rahaa. Joukon R mahtavuus on tuhat ja kukin joukon R alkio on yksi markka. Piirrä tuhat pistettä, jotka kuvaavat joukkoa R. Joukko T on tuotantokustannukset ja siinä on 200 alkiota vähemmän kuin joukossa R. Kuvaa joukko T joukon R osajoukkona ja vastaa seuraavaan kysymykseen: Mikä on joukon V eli voiton mahtavuus?”

80-luvulle tultaessa joukko-oppikokeilusta oli luovuttu. Nuoriso oli kuitenkin jokseenkin hukassa matematiikan suhteen, niin että tehtävää oli muutettava vastaavasti. Nyt se kuului:

”Metsuri myy puita tuhannella markalla. Hänen tuotantokustannuksensa ovat 800 markkaa ja voitto 200 markkaa. Alleviivaa luku 200.”

Kaikki loppuu aikanaan. 90-luvun alussa kupla poksahti kuin sampanjapullon korkki. Lama toi mukanaan uuden, pehmeämpiä arvoja korostaneen lifestylen, jota matematiikan tehtäväkin heijasteli:

”Hakkaamalla kauniin metsän metsuri hankkii 200 markkaa. Mitä mieltä olet hänen tavastaan hankkia rahaa? Ryhmätyön aihe: Miltä metsän linnuista ja oravista tuntuu?”

Kun osakehuuma levisi kansanhuviksi, se heijastui myös matematiikan tehtävään, joka oli nyt seuraava:

”Hakkaamalla kehityskelpoisen metsän metsuri nettoaa 34 euroa. Mikä on visio, jos katsotaan vuoteen 2008, kannattaako metsurin myydä heti lisää vai vasta ensi vuonna tai odottaa vuoteen 2008 ja tarkkailla, miten suhdanteet liikkuvat? Tee laskelmat myös sijoitusrahastoista ja ota huomioon rahastojen alkuvuosien negatiivinen tuloskehitys.” (Tekniikan Akateemiset 1/2001).

Vuoden päästä siirrytään matematiikan sähköisiin yo-kirjoituksiin. Ylen teemailta matematiikasta olisi tarpeen, jotta huomattaisiin matematiikan osaamisen tarpeelisuus ja rapautuminen.

Luulen, ettei yliopistoissa seurata kovin hyvin koulumaailman kohellusta. Saattaa tulla yllätyksenä osaamisen taso.

Kysyin yhdeltä Oulun yliopistossa opettavalta dosentilta, onko hän seurannut keskustelua ja sain vastauksen:

”En ole seurannut. Ensi syksynä pitää alkaa noita pohtimaan enemmän, kun tytär menee lukioon. Sen verran varauduin, että uuden läppärin hankkiessani valitsin mallin, joka on yhteensopiva yo-kirjoitusten kanssa.”

ALLI HUOVINEN

Oulu

Kommentoi