Lukijoilta: Huijari tyhjäsi netissä pankkitilini

Tämä on esimerkki omasta tapauksesta, jossa hyväuskoisena luotin soittoon, jossa soittaja ilmoitti soittavansa Lontoossa sijaitsevasta Microsoft Support -tukipalvelukeskuksesta.

Hän kertoi, että huijausten lisääntyessä Microsoft on päättänyt tarjota palvelua, jossa kuulijan tietokoneelta poistetaan kertyneet haittaohjelmat, joilla mm. koneeni voidaan ottaa huijarin käyttöön.

Hän pyysi avaamaan tietokoneeni, operoi siellä jollakin omalla ohjelmallaan, jonka näin siitä, että kursoria kuljeteltiin. Hän näytti sivua, joka osoitti, että koneessani oli paljon haittaohjelmia. Sanoi, että poistavat yksitellen kaikki haittaohjelmat 7 euron hinnalla, kun jätän koneen auki, enkä koske siihen.

Sanoin, että kuulostaa huijaukselta, mutta vakuutti ”don’t worry, don’t worry”, eli älä ole huolissasi, tämä on yhtiön tarjous ja hoitavat asian.

Kävimme samaan aikaan puhelimitse asiaa läpi englannin kielellä. Kun puhelu kesti ja kesti yli 3 tuntia ja kursori hyppi ruudulla, penäsin, että kuka maksaa puhelinlaskun, johon hän ilmoitti, että älä huolehdi yhtiö maksaa. Pyysi maksamaan antamalleen tilille 7 euroa.

Kysyessäni, että miten voi kestää näin kauan, sanoi, että jokainen haittaohjelma vaatii poistamista internetin kautta ja se vie aikaa. Lopulta totesin, että nyt riittää, johon hän sanoi, että voit panna puhelimen kiinni, mutta jätä tietokone auki ja että hän soittaa huomenna aamulla kello 9 ja esittää loppuraportin. Näin tehtiin.

Illalla aloin epäillä, että nyt ei kaikki mennyt oikein ja soitin lapualaisen pankin johtajalle, joka sanoi heti, että kuulostaa huijaukselta. Hän pyysi odottamaan tarkistaakseen tilini. Muutaman minuutin kuluttua hän soitti ja kertoi, että käyttelytilini on tyhjätty ja pyysi heti aamulla tekemään rikosilmoituksen poliisille. Samalla hän myös sulki tilini.

Vastasin huijarin puheluun aamulla ja sanoin, että olette rikollisia ja tulette vielä vastaamaan teoistanne, johon soittaja selitti kovasti, että asia on ok. Lopetin puhelun, jonka jälkeen kahden päivän ajan huijari soitti tasatunnein, en enää vastannut näihin soittoihin.

Tein rikosilmoituksen puhelimitse Seinäjoen poliisiasemalle ja pyysin lähettämään ilmoituksen pankkiin, jossa tehtiin valtakirjat, että saavat luvan tutkia asian. Sekä pankista, että poliisista todettiin, että ei ole ensimmäinen tapaus ja että vaikea on jäljittää ja saada rahoja takaisin.

Olin ottanut jo illalla tietokoneen pois seinästä ja vein sen heti aamulla lapualaiselle tietokonefirmalle. Kone jäi sinne ja kovalevy putsattiin haittaohjelmista ja päivitettiin, kesti 2 tuntia. Sielläkin todettiin, että ei ole ainut tapaus. Menin pankkiin, jossa vaihdettiin tilieni käyttäjätunnus ja salasana sekä uusittiin visakortti.

Kolmen päivän kuluttua minulle soitettiin sekä Seinäjoen poliisiasemalta, että pankista, että osa menetetyistä varoista on saatu takaisin ja palautetaan tililleni. Kertoivat, että yrittävät saada loputkin rahat takaisin.

Neljä päivää sen jälkeen soitettiin Pohjanmaan poliisin tutkimusyksiköstä, että loputkin rahat on saatu takaisin ja tuloutettu tililleni. Kertoivat, että tämä on kerrankin tapaus, jossa huijattujen varojen palauttaminen on onnistunut. Tapauksia on paljon, jotka yleensä päättyvät siihen, että varojen palautus ei ole onnistunut.

Opetukset:

1) Avaa pankissa säästötili käyttelytilin rinnalle, jolle voit siirtää varoja käyttelytililtä, johon jätät rahaa vain lyhyttä tarvetta varten. Huijari ei pääse säästötilillesi.

2) Älä avaa nettipostista linkkejä, jotka pyytävät tunnuslukujasi tai tilinumeroita.

3) Jos puhelimessa tarjotaan jotain vastaavia palveluja, pane se kiinni.

Liian hyväuskoinen

Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä

Lisää aiheesta

Kommentoi