Lukijoilta: Illaksi kotiin

Finnair on päättänyt ainakin keskeyttää kannattamattomat lennot usealle maakuntakentälle. Tyhjiä istuimia ei kannata kuljettaa edestakaisin. Finnairin pieninkin kone, 70-paikkainen potkuriturbiinikone ATR 72-500, on pienille matkustajamäärille liian suuri.

Kaupungit ja yrittäjät pitävät lentoyhteyttä kuitenkin erittäin tärkeänä nopeutensa ja imagonsa takia.

Luulisi, että yrittäjien kannattaisi maksaa lentomatkoista niin paljon, että se olisi kannattavaa myös itse lentoliikenneyrittäjälle.

Liikennettä Pori–Helsinki ehti jo hoitaa viime syksystä lähtien Budapest Aircraft Service. Väliä liikennöitiin koronaan asti kaksimoottorisella Embraer EMB120 Brasilia -lentokoneella, johon mahtuu 30 matkustajaa.

Sekään reitti ei toimi markkinaehtoisesti, vaan Porin veronmaksajien pitää tukea sillä matkustavia miljoonilla.

Vähemmän on puhuttu lentoasemista. Lentoreitti vaatii molempiin päihin kiitoradan, asemarakennuksen ja maapalvelut. Jos kovin vähän matkustajia lähtee ja saapuu, niin lentoasemien ylläpito tulee matkustajaa kohden kalliiksi.

Kokonaan valtion omistama Finavia ylläpitää 21 lentoasemaa. Sen rahoitus tulee maapalvelujen palvelumaksuista.

Kentän kannattavuusrajana pidetään 300 000 matkustajaa. Viime vuonna sen rajan ylitti vain kuusi kenttää, Vaasa yhtenä.

Poliittisesti tilanne on kuitenkin maakuntien näkökulmasta hyvä, sillä ne ovat keskustan aluetta. Keskusta tarvitsee kipeästi lisää kannatusta ja sekä valtiovarainministeri että elinkeinoministeri ovat keskustalaisia. Lisäksi se saa tukea oppositiosta yrittäjäpuolue kokoomukselta.

Politiikassa kannattavuus lasketaan eri tavalla kuin yritysmaailmassa, koska ei pelata omilla rahoilla. Pyritään ostamaan ääniä suosimalla omaa kannattajakuntaa verovarojen jaossa.

Markus E. Myllymäki

Vaasa

Kommentoi