Lukijoilta: Junaristeilyt ja risteilyjunat ovat koronan jälkeistä vientiä

Vauhtisokeus vei maailmaa mennessään, kunnes korona pysäytti – syntyi luova tauko. Asioita mietitään nyt uudella tavalla kaikkialla. Paluuta vanhaan ei ole.

Kodin, perheen, ystävien, yhteistyön ja luonnon tärkeys ymmärretään ja aikaa sekä terveyttä osataan arvostaa. Ruoka halutaan luomuna, työajaksi riittää kuusi tuntia, käsillä tekeminen on hauskaa, harrastukset kiinnostavat ja matkailu uudistuu.

Ultraekologinen ja esteetön turismi syntyy tarkoitusta varten kotimaassa suunniteltujen ja rakennettujen luksusjunien avulla. Viikon risteilyt raiteilla ja reiteillä antavat monipuolisen kuvan maastamme ja osaamisestamme monien teemojen avulla. Onnistuakseen junaristeilyt vaativat useiden tahojen yhteistyötä. Nyt tarvitaan kykyä tavoittaa visio sekä nopeutta ja innostusta uuteen.

Yhteistyöhön tarvitaan VR, jolla on rautatiet ja tietotaito, Finnair (ehkä uusi Finnrails toiseksi tukijalaksi mahdollisesti vähenevien lentojen varalta) vastaamassa kansainvälisistä junaemännistä, Transtech, risteilyjunien suunnittelijana ja rakentajana, suomalainen sisustus arkkitehtitoimiston ja Stockmannin avulla, gourmet-ravintola ja -kahvibaari S-marketin ja Stockmannin kautta. Lisäksi pesula-, siivous-, jätehuolto- ja turvapalvelut sekä sairaanhoitopäivystys. Kokenut matkatoimisto, joka suunnittelee, koordinoi ja hoitaa teemat, teemaohjaajat ja varaukset on ratkaiseva tekijä superviikon onnistumisessa.

Risteilyjunien suunnittelijoilta odotetaan kykyä sopeutua asiakkaan tarpeisiin ja uuteen teknologiaan. Juna käyttää sähköntuotannossaan aurinko-, tuuli- ja liike-energiaa. Aurinkoenergian se tuottaa vaunujen päällystysmateriaalilla, tuulienergia saadaan vaunujen katoille lappeelleen asennetuilla tuulimyllyillä ja liike-energia muunnetaan sähköksi junan pyörien liikkeestä. Junien liikkuminen Aasian ja Euroopan eri raideleveyksillä on myös ratkaistava. Nämä kriteerit ensimmäisenä täyttävä suomalainen risteilyjuna on verraton vientituote.

Ulla Grünstein

suunnittelija

Helsinki

Kommentoi