Lukijoilta: Kannattaako virheitä toistaa?

Kirjoitukseeni kirvoittivat upeat kuvat Seinäjoen vanhan veturitallin suunnittelukilpailun tuloksena. Asiaa on mietitty arkkitehtiopiskelijoiden toimesta kiitettävän laajasti ja tulos näyttää hienolta. Havainnekuvissa näkyy kyllä ihmishahmoja, mutta missä ovat ajoneuvot? Yhdessä kuvassa olen havaitsevinani polkupyörällä liikkuvan hahmon. Kyseinen kohde on niin merkittävällä paikalla, että helppo saavutettavuus omalla autolla tulee myös toteutua.

Veturitalli on liikenteen turvallisuuden kannalta haastava kohde, jos alueella liikkuu paljon autoja ja ainut liittymä kadulta piha-alueelle on Kalevalantieltä. Alueen kaksi tunnelia ja niihin liittyvät penkereet muodostavat tehokkaan näkemäesteen katuliittymässä. Lisäksi kaupungin keskustan suunnasta tuleville jalankulkijoille tulee väistämättä junaradan ylitys tai mahdollinen alitus alueen kohtuullisen saavutettavuuden myötä. Kustannukset näiden näkökohtien huomioimisesta tulevat kaupunkisuunnittelun myötä kaupungin veronmaksajille, tuli alueelle mitä toimintaa tahansa.

Valtiovalta on viime päivinä aktivoitunut suunnittelemaan ympäristönsuojelukiihkossaan autoilijoiden lisäkurittamista liikennepolttoaineiden sekoitevelvollisuuden muutoksella. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että polttoaineiden fossiilisuusastetta alennetaan lisäämällä niihin yhä enemmän biokomponentteja. Erään jakeluyhtiön mukaan tämä suunnitelma tulee lisäämään liikennepolttoaineiden litrahintaa lähes 70 senttiä/ litra vuoteen 2030 mennessä.

Tällainen hinnan nousu vähentää varmasti autoilua Suomessa, ja myös Seinäjoella, ja sarkastisesti lienee perusteltua jättää uusista kaupunki-infran suunnitteluista autot kokonaan pois suunnitelmista.

Fossiilisten polttoaineiden verokertymä on tällä hetkellä kuitenkin merkittävä ja myynnin verokertymän väheneminen joudutaan ottamaan jostain muualta. Kenen elämää kurjistetaan lisäverotuksella autoilijoiden ”iltalypsyn” jälkeen?

Fakta on kuitenkin, että elämme pitkien etäisyyksien maassa, jossa joukkoliikennettä tuskin enää saadaan kannattavaksi väestökato-alueilla ja oma auto on liikkumisen kannalta välttämätön.

Meillä on jo hyvää kokemusta yksityisautoilun rajoittamisesta ja sen seurauksista tietyllä kaupunkialueellamme. Toivottavasti tätä virhettä ei toisteta ja pystymme kehittämään jatkossa alueemme liikennettä yksityisautoilijoita kuunnellen ja yhteistyössä joukkoliikenteen kanssa.

Kaikenlaisen autoilun ja pyöräilyn puolesta.

Mika Soivio (kok.)

Seinäjoki

Kommentoi