Lukijoilta: Käräjillä päätös siltojen rakentamisesta

Jo 60 vuotta jatkunut keskustelu nk. Merenkurkun sillasta sai vahvasti uutta positiivista tuulta purjeisiin kun kaksi suomalaista tie- ja vesirakennuksen kansainvälistä huippuosaajaa, Antti Talvitie ja Esa Eranti, toivat esille tuoreita laskelmiaan. Uusin tie- ja vesirakennustekniikka johtaa jopa huomattavasti edullisempaan hinta-arvioon kuin Turun ja Helsingin nopeutettu junayhteys. Itse olen saanut valtavasti yhteydenottoja mielenkiintoisilta tahoilta ja mm. Ruotsin entinen pääministeri Carl Bildt twiittasi viikolla asiasta myönteiseen sävyyn.

Kiinteä linkki yhdistäisi upeasti Pohjois-Norjan satamat Venäjän markkinoille ja edelleen aina Kiinaan asti. Pohjoismaissa keskiössä olisi akseli Tampere-Seinäjoki-Vaasa-Uumaja. Itse näen, että rakentamiseen on kustannusten hillitsemiseksi mahdollista yhdistää mm. seuraava voimansiirron merikaapeli sekä merituulivoimaloita. Merenkurkun neuvoston puolesta tulemme varmistamaan, että kiinteää linkkiä jatkoselvitetään. Iloitsen siitä, että moni vaalipiirimme edustajakollega on jo julkisesti ilmaissut tukensa asialle.

Yhteistyö vaalipiirimme edustajien välillä toimii hyvin yli puolue-, maakunta- sekä hallitus- & oppositiorajojen kuten näimme myös viime lisätalousarviossa, joka sisälsi tärkeitä panostuksia niin kuntien peruspalveluihin kuin mm. vt 19 Seinäjoki–Lapua-välille sekä akkuteollisuuteen. Aito yhdessä tekeminen tarkoittaa ystävien kärkihankkeiden vahvaa tukemista.

Kaikki pohjalaismaakuntien asukkaat ja yritykset voittavat siinä, että saamme Power Parkin kävijämäärän tuplattua, Botniaringin moottoriurheilukeskusta kehitettyä, Vaasan yliopistoa vahvistettua sekä Vaasan vaalipiirin ammattikorkeakoulujen yhteistyötä tiivistettyä entisestään.

Juuri rahoitusta saanut yhteinen sähköisen lentämisen hankkeemme luo hyviä edellytyksiä myös Kauhavan ja Rengonharjun sekä Kruunupyyn lentokenttien kehittämiseen. Yhteiset hankkeet luovat niin henkisiä siltoja kuin aivan uusia yhteyksiä.

Viime viikolla Tsekin suurlähettiläs näytti minulle listan yli kymmenestä oman maansa kärkiyrityksestä, jotka ovat kiinnostuneita juuri meidän sähköisen lentämisen projektista. Samalla kun erinäisten tiehankkeiden ja mm. Vaasa-Seinäjoki junayhteyden nopeuttamiseksi tehdään aika näkyvästi työtä harva muistaa, kuinka vahva rooli Vaasalla ja Seinäjoella yhdessä on jo pitkään ollut liikevaihdoltaan lähes 350 miljoonan euron EPV Energiassa.

Myös sote- ja sairaalamaailmassa on kaikki mahdollisuudet tukea toistemme erikoistumista ja huippuosaamista. Mikäli joku vielä elää sellaisessa siltarumpumaailmassa, jossa kuvitellaan naapurin kehittymisen olevan jotenkin ”itseltä pois”, kuten tiettyjen tahojen vastustaessa Vaasan keskussairaalaa, on hänet autettava sieltä nopeasti pois.

Kokkolan kemia, Vaasan energia ja Seinäjoen elintarvikkeet antavat erinomaisen pohjan kasvaa ja kehittyä. Aito kasvu ja kehitys tarkoittaa, että kasvetaan omista vahvuuksista käsin itsenäisesti mutta muiden tukemana – ei kenenkään kustannuksella. On lopetettava kaikissa kysymyksissä toisilta ”varastaminen”, ”imeminen” tai ”houkuttaminen” – eli taskusta toiseen siirtämistä. Tämä koskee myös isoja kaupunkeja suhteessa pienempiin ja maaseutuun ja näiden periaatteiden tulee olla osa jokapäiväistä työtä ilman sen erityisempiä juhlapuheita tai yleisseminaareja.

Kyrön käräjillä 2020 nämä prinsiipit tulisi vahvistaa. Toinen konkreettinen päätös tulisi ehdottomasti olla, että koko porukka sitoutuu lobbaamaan Pohjoismaiden ylivoimaisesti mielenkiintoisinta, uutta dynamiikkaa ja kasvupotentiaalia luovaa Merenkurkun siltahanketta niin, että se viimeistään 2030-luvulla myös toteutuu.

RKP:n kansanedustaja Vaasasta

Kommentoi