Lukijoilta: Kilpailukykyillään!

Kunnat ovat antaneet lausuntonsa liikennejärjestelmäsuunnitelmista. Kaikkien lausuntojen tavoitteena on kilpailukyvyn edistäminen, olipa kysymys tunnin junista tai teurastamon karja-autoista.

Kilpailukyvyn edistäminen onkin monitahoista ja -tasoista. Rahoitusraamitkin voivat pienetä. Suunnitelmien tonnimääräkartat vuodelta 2017 ovat jo vanhentuneet Äänekosken, Kemin ja Keitele Oy:n uusien puunjalostuslaitosten takia.

Mahdollinen Vaasan akkutehdashanke toteutuessaan siirtää henkilöliikenteen painopistettä Vaasan ja Seinäjoen välille, jolloin radan tasoristeysten poistot ja jopa moottoritien rakentamiskynnys välille Seinäjoki–Vaasa lähestyvät. Silloin joudutaan vakavasti harkitsemaan Ylistaron ja Laihian välisen yhteyden siirtämistä lyhyemmälle reitille radan taakse kuiville kankaille, kuten Lönrothkin äsken toivoi.

Liikennejärjestelmäkartoissa ei näy tärkein kilpailusarja eli vientiteollisuuden kuljetukset ja hankinnat. Se on ymmärrettävissä, kun Etelä-Pohjanmaan maakunnassa on kolmanneksi vähiten vientiä maakunnista. Logistisen keskuksen takia pohjoisemmat vientikuljetukset tekevät kaupungissa läpikulkumutkan kaupungissa.

Suurimmat vientiteollisuuden kuljetukset Etelä-Pohjanmaalla muodostuvatkin raakapuukuljetuksista sellutehtaille ja sahoille. Kaiken lisäksi pelkissä tonnimääräisissä kuvauksissa on paljon tuontikuljetuksia kaupoille ja maanrakennuskuljetuksia kaupunkien rakentamiseksi, jopa 30–40 prosenttia.

Toivottavasti kaikki tulevat hankkeet voidaan edes pitkillä selityksillä osoittaa kannattaviksi.

Erkki Keski-Nisula

Seinäjoki

Kommentoi