Lukijoilta: Liikenneympyrä pelottaa

Suuntamerkki on yksi liikenteen keskustelluimmista aiheista, eikä syyttä. Vilkun käyttö yleisesti ottaen on tärkeää liikenteen sujumisen ja turvallisuuden kannalta.

Pentti Hautala käsitteli kirjoituksessaan 14.7. aihetta useasta näkökulmasta. Kiertoliittymää koskien Hautala toteaa: ”Kiertoliittymien läheisyyteen muodostuvat jonot aiheutuvat yksinomaan siitä, etteivät liittymästä poistuvat viitsi näyttää suuntamerkkiä eikä sinne uskalleta ajaa, jos autoja on siellä lähestymässä risteävällä väylällä odottavaa”.

Käsitys on varsin yleinen, mutta virheellinen! Siitä tosin löytyy myös totuus.

Todellinen syy on tosiaankin siinä, ettei ympyrään uskalleta ajaa. Jonosyyllinen istuukin siis aivan toisessa kulkuneuvossa.

Kun mietitään ”päätielle” ajettaessa tarpeellista turvaväliä lähestyvään, ratkaisevaa on ajoneuvojen nopeusero. Kun käännytään kolmion takaa tielle, jossa kahdeksankympin rajoitus, lähestyvään on syytä jättää matkaa ymmärrettävästi vähintään 100 metriä. Liikenneympyrään mentäessä siellä olevalla ja sinne ajavalla on kuitenkin välittömästi sama nopeus, joten mitään turvaväliä ei tarvita. Riittää kun sinne ajava ehtii siellä olevan eteen ilman lähestyvän paniikkijarrutusta. Tämä tietysti edellyttää, että ympyrässä ei ajeta liian lujaa eli tilannenopeus on oikea.

Sosiaalisessa mediassa asiasta on paljon keskusteltu, onhan kyseessä merkittäväin taajamaliikenteen sujumista haittaava tilanne. Eräässäkin kommentissa todettiin, että jos poistuva vilkuttaisi, niin kaksi-kolme autoa ehtisi mennä. Täytyy kuitenkin huomata, ettei vilkuttaminen tuo ympyrään ajamiselle lisäaikaa. Sama aika on käytettävissä, vilkutti poistuva tai ei.

Yleisohje: ”Kun ajat, niin aja” liittyy tähänkin ongelmatilanteeseen. Turha viivyttely ympyrään mentäessä johtunee usein siitä, ettei ajamiseen keskitytä aktiivisesti. Oikeaoppinen liikenneympyrään ajaminen on kiistatta yksi vaativimmista liikennetilanteista. Siihen on syytä valmistautua hyvissä ajoin kiertoliittymää lähestyttäessä, varautua väistämään kevyenliikenteen käyttäjiä, sovittaa nopeus liittymää kiertäviin pysähtymistä välttäen ja ajaa rohkeasti ympyrää kiertävien väliin sekä vielä muistaa huomioida poistuessa kevyenliikenteen käyttäjät.

Olen joskus miettinyt, minkä verran autokouluissa harjoitetaan ympyrään ajamista. Olen myös pyytänyt Liikenneturvaa tekemään ympyrään ajamisesta opetusvideota, jollainen sillä on ympyrässä väistämisestä. Tällaisen videon voisi toisaalta tehdä kuka tahansa ”drone-kuvaaja” kiertoliittymän päällä ruuhka-aikana ja jakaa sen nähtäväksi vaikkapa sosiaalisessa mediassa. Muutaman minuutin videolla voitaisiin nähdä jopa muutama oikeaoppinenkin ympyrään ajo.

Markku Hankanen

Seinäjoki

Kommentoi