Lukijoilta: Liikenneympyrän liikennesäännöt

Markku Hankanen kirjoitti 16.7. liikenneympyrään ajamista vastauksena Pentti Hautalan kirjoitukseen 14.7. Ihmettelen suuresti Hankasen näkemystä siitä, ettei vilkuttaminen tuo ympyrään ajamiselle lisäaikaa.

Suuressakaan liikenneympyrässä ei ympyrään ehdi turvallisesti ajamaan, jos ympyrässä jo oleva ajoneuvo on ohittanut edellisen liittymän ennen omaa. Jos ympyrässä oleva kuitenkin vilkuttaisi seuraavasta liittymästä poistumisen merkiksi, voisi ympyrään turvallisesti siirtyä tietäen, ettei tuota ajoneuvoa tarvitse väistää. Vilkun käyttö vähentää odotustarvetta useita sekunteja.

Oikea aika kytkeä vilkku liikenneympyrässä on välittömästi eturenkaiden ohitettua edellisen liittymän ennen sitä, josta on tarkoitus poistua. Jos poistumisliittymä on heti ensimmäinen ympyrään ajamisen jälkeen, vilkun voi ja se pitää kytkeä jo kaukaa liikenneympyrää lähestyessä: aivan kuten tavallisessa risteyksessä.

Toinen liikenneympyrään ajamista helpottava asia olisi ymmärtää, että ympyrään ajaessa väistetään kaikkia siellä jo olevia. Moni jää aivan turhaan odottelemaan vasemmalta – siis taaempaa kiertosuunnassa – ympyrää vasta lähestyviä. Vastaavasti turhan moni ajaa ympyrään hidastamatta kuvitellen, että edempää kiertosuunnassa – siis oikealta ympyrään jo ehtinyt – olisi väistämisvelvollinen. Näin ei ole, vaan se joka ympyrään ehtii ensin saa sinne liittyä, ja myöhemmin tulevat väistävät, olivat he sitten kiertosuunnassa takana tai edessä.

Antti Laine

Vaasa

Kommentoi