Lukijoilta: Maakuntalentojen lopettamisesta

Finnair saattaa lopettaa lennot viidelle maakuntakentälle vuodeksi. Kukaties joillekin näistä lopullisesti. Tästä on noussut iso kohu.

Lentoliikennettä on arvosteltu päästöjensä vuoksi. On kehotettu ihmisiä matkustamaan junalla, jopa ulkomaanmatkoja kehotetaan nyt tekemään junalla, jos mahdollista.

Tämä kehotus ei nyt näytä koskevan liikematkustamista. Esimerkiksi Savonlinna–Helsinki-välillä matkustajia on keskimäärin 10 henkilöä per lento. Valtion ja Savonlinnan kaupungin tuki on 10 000 euroa per yksi arkipäivä.

Tuet muille kentille ovat varmasti samaa luokkaa, matkustajamäärät tuskin kovin huimia muuallakaan. Kokkolassa laskua on ollut 36 prosenttia. Näin maalaisjärjellä ajatellen asiassa ei ole mitään järkeä.

Esimerkiksi Kokkolasta ja Jyväskylästä on hyvät yhteydet Helsinkiin junalla. Kemistä on vähän yli 100 kilometriä Ouluun, Suomen toiseksi vilkkaimmalle kentälle.

Eikö nyt olisi aika ryhtyä parantamaan rautatieverkostoa? Lisää nopeita junayhteyksiä.

Miksi tukea lentoliikennettä, kun hallituksenkin linjaus on vähentää päästöjä?

Jos meitä normikansalaisia kehotetaan siirtymään kiskoille ja tekemään mahdollisuuksien mukaan etätöitä, niin miksei sama kehotus koskisi liikematkailua?

Timo Mäkynen

Hyllykallio

Kommentoi