Lukijoilta: Miksi koululaisilla rahastetaan?

Seinäjoen kaupunki järjestää koulukuljetuksen 1.–4.-luokkalaiselle oppilaalle, jonka koulumatka on yli 3 kilometriä tai jos koulumatka on alle 3 kilometriä, mutta koulumatka on vaarallinen tai erityisen rasittava, voi anoa harkinnan varaista kuljetusta. Harkinnan varaisen koulukuljetuksen voi anoa kaupungilta ja jos sieltä tulee kielteinen päätös, päätöksestä voi valittaa, mutta valitus maksaa 200 euroa. Eli käytännössä valittaminen on tehty mahdottomaksi.

Meiltä tulee koulumatkaa Google mapsin mukaan 2,85 kilometriä, ja reitti itse mitattuna koulun pihaan matkaa tulee 3 kilometriä. Haimme harkinnan varaista koulukuljetusta, mutta sitä ei myönnetty ja näin ollen lapsemme ei saa koulukuljetusta.

Asumme Nurmonjoentien varressa ja silloin, kun pyörätietä ei vielä ollut, saimme lapsille koulukuljetuksen harkinnan varaisena, kun koulumatka oli vaarallinen. Nyt kun pyörätie on valmistunut, nuorimmainen 1.-luokkalainen ei saa koulukuljetusta koulun puolesta, vaan olemme ostaneet hänelle Komia liikenteen kuukausikortin, jolla on päässyt samaan linja-autoon kuin luokkakaverit, jotka asuvat muutaman sata metriä kauempana, niin ei tarvitse yksin mennä polkupyörällä kouluun.

Mutta nyt Härmän liikenne onkin päättänyt, että tällä koulukuljetusreitillä ei käykään enää paikallisliikenteen kortti, joka on maksanut 35 €/kk, vaan pitää ostaa kalliimpi reittiliikenteen kortti, joka maksaa 54 €/kk. Meidän vanhin koululaisemme on talvella myös kulkenut tällä samalla linja-autolla kouluun ja se on maksanut sen 35 €/kk, mutta nyt kun pitää olla reittiliikenteen kortti ja ikää on yli 12 vuotta, kortti maksaakin jo 74 €/kk. Huomiona se, että Komia liikenteen linja-auto ajaa tällä reitillä vain ja ainoastaan koululaisten takia ja niiden aikatauluilla, eikä tästä mene erillistä reittiliikennettä. Eikä se lisää millään tavalla kustannuksia, jos muutamia lapsia tulee lisää kyytiin.

Minkä takia Härmän liikenne on ruvennut rahastamaan koululaisilla tällä tavalla?

Miksi näihin koulukuljetuksiin ei ole erillistä halvempaa maksukorttia, jolla koululaiset tarvittaessa pääsisivät matkustamaan kouluun käyttäen samoja linja-autoja kuin muutkin kuljetusoppilaat? Tämä vaihtoehto voisi tuoda lisää kuljetusoppilaita linja-autoihin. Samalla kaupunki saisi näistä jonkin verran tuloja kattamaan koulukuljetuksia, jos kaupunki toisi tällaisen vaihtoehdon käytettäväksi.

Eetu Mäenpää

Nurmo

Kommentoi