Lukijoilta: Olipa kerran...

Olipa kerran ryhmä poliitikkoja, jotka olivat kokoontuneet pelastamaan Suomen tulevaisuutta silloisen pääministeri Sorsan johdolla.

Televisiot olivat valtaamassa maailman ja kuvaputkinäytöille oli hyvät kasvunäkymät. Siispä päätettiin perustaa valtion konserni, eli katodisäde-kuvaputkitehdas ja nimeksi äänestettiin Valco. Tietenkin kun saatiin mällätä veronmaksajien rahoilla, tehtaita perustettiin heti kaksi, Imatralle ja Sotkamoon.

”Hurraa, otetaan maljat.” Suomi oli pelastettu.

Mutta sillä aikaa jossakin oli keksitty uusi litteä LED-näyttö, joka korvasi vanhentuneen kuvaputken. Valco valmisti suuret määrät kuvaputkinäyttöjä ja koulutti paljon henkilöitä uusiin tehtäviin. Pian oli uutuuttaan kiiltäviä kuvaputkia isot varastot täynnä, mutta mitä kummaa, kukaan ei halunnutkaan ostaa niitä.

Mitä opimme tästä? Nämä tapahtumat ovat vuosilta 1976–80, ja nyt on vuosi 2021.

Meitä patistellaan politikkojen päätöksillä päästöttömään talouteen ja mm. sähköautoihin. Suurilla investoinneilla pakotetaan kaikkiin rakennuskohteisiin sähköautoille latauspisteet ja koko maan kattava latauspisteverkosto.

Kuka maksaa? No tietenkin veronmaksajat, kukas muu?

Jospa siirrytään siihen uuteen valtion konserniin, eli tulevaan akkutehtaaseen. Oletan, että se on lithium-akkutehdas? Pitääkö ottaa taas maljat? Suomi on taas pelastettu.

Mutta mitä ihmettä, Saksasta kuuluu kummia. Ne ovat siellä keksineet, miten yhdistämällä magnesiumhydridi ja vesi vapautuu vetyä, joka on päästötön polttoaine.

Näin saadaan 10 kertaa akkua parempi ja 30 kertaa halvempi jakeluverkko. Vetyä voi käyttää polttomoottorissa tai muuttaa sähköksi polttokennossa, siis monipuolinen polttoaine.

Palaan vielä siihen lithium-akkutehtaaseen. Onhan se sähkö päästötöntä? On se! Mutta se lithium-akun valmistus ei ole. Esimerkiksi Tesla-auton 100 kWh akun valmistuksessa syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä. Mutta miksi dieseliä hyljeksitään esimerkiksi verotuksella? Siinäpä kysymys politikoille!

Niin ja se uusi aine, eli magnesium on paljon yleisempi ja helpommin saatavissa oleva aine maaperässä kuin nykyakuissa käytetty lithium.

Mitä opimme tästä? Se politikkojen suosima sähköauto, eli lithiumakkuauto ei olekaan päästötön.

Ollaanko taas tekemässä uutta Valcoa?

Osmo Pikkala

Vaasa

Kommentoi