Lukijoilta: Olisiko ahneus yksi syy Suezin sulkuun?

”Ever Given” -alus näytti sen, mitä ahneus saa aikaan ja konkreettisesti se sulki Suezin kanavan. Mutta myös vapautti sen vapaalle merenkululle viikkoa myöhemmin. Alukseen on saatu pituutta 400 metriä, mutta suurin syy lienee aluksen lastin (eli konttien) korkeus. Tällaisen aluksen ei pitäisi kulkea lainkaan tällaisella reitillä, missä se nyt kulki.

Aluksen tuulipinta on liian suuri johtuen konttipinoista sen kannella. Siksi alus menetti ohjattavuutensa ja vaikka Suezin kanava onkin mitoitettu tällaisten alusten kuljettavaksi, mutta alusten lastin korkeus ei enää sovi kanavalle. Tuulipinta tulee vastaan.

Hiekkaerämaan tuulet voivat olla petollisia. Ja nekin muiden myrskyjen lailla ovat kasvussa.

Tuuli, mikä puhalsi yli hiekka-aavikon, vei alukselta ohjattavuuden, kun ei se voinut säilyttää nopeuttaan kanavassa. Alus kääntyi vinottain kanaalissa tunkeutuen sen kanaalinrannan hiekkatörmään. Samoin teki aluksen peräpää vastarannalle ja kanaalin tukos olikin valmis.

Ahneudesta opitaan ”kantapään” kautta, mutta silläkin on hintansa. Olisiko edes kanaalin eteläpäässä ollut tarpeeksi suuria hinaajia, jotka sen pystyisivät vetämään pois tästä ”vankeudesta”?

Tuskinpa vaan on ja myös hollantilaisyhtiö, jolla kai näitä hinaajia on, eivät pääse aluksen eteläpuolelle sitä irrottamaan tästä ”kiipelistä”. Paitsi Afrikan mantereen kiertamällä

Jos niiden olisi pitänyt kiertää Afrikan mantereen ympäri, päästäkseen Suezin kanavalle, olisi siitä tullut pitkä aika alusten odotukselle kanavasta läpi päästäkseen. Toisaalta nämät suuret hinaajat taas aiheuttavat potkurivirroillaan vaaran kanavan rantojen sortumisesta. Lopulta alus irtosi ”vankeudestaan” ja kanava vapautui merenkululle.

Minä uskoin, että aluksesta ehka joudutaan kontteja purkamaan jo siellä kanavassa. Nyt alus kuitenkin vapautui ja pääsi jatkamaan matkaansa.

Samalla pitäisi määritellä alusten ja niiden lastien maksimikorkeus kanavan kautta ajettaessa. Nyt mentiin sen määrän yli ja reippaasti ja se korkeudessa.

Eiköhän näistä virheistä opita, mutta valitettavasti vasta sitten, kun jotain tällaista tapahtuu.

Onhan se komeata, kun laivassa on kontteja niin paljon, että niiden ylitse ei tahdota enää nähdä. Mutta tämä komeus kuitenkin haihtuu, kun niitä joudutaan purkamaan aluksesta esimerkiksi Suezin kanavassa.

Se maksaa maltaita, sillä merenkulku, varsinkin kun se joutuu ”blokkiin”, on kallista.

Rauno Jokiniemi

merikapteeni

Noormarkku

Kommentoi