Lukijoilta: Pyöräilijän liikennesäännöt

Liikenneturva on poiminut tieliikennelaista havainnollisen oppaan jalankulkijoita ja polkupyöräilijöitä koskevista säännöistä. Samoin on tehnyt Pyöräliitto omaa harrastajakuntaansa varten. Varmaan joku voi tulostaa ne sinulle, jos et ole itse netin käyttäjä.

En ala niitä tähän enemmälti kopioimaan, kuin vain polkupyörällä ajoradan ylittämisen osalta. Kirjoitusten perusteella siitä on eniten epäselvyyttä.

Voit ylittää pyörällä ajaen ajoradan suojatietä pitkin, mutta sinun on väistettävä ajoradan ajoneuvoja oikealta ja vasemmalta, ellei sitten ajoneuvoille ole määrätty väistämisvelvollisuutta kärkikolmiolla tai stop-merkillä.

Pyörää taluttava ihminen katsotaan kuitenkin jalankulkijaksi. Jos siis liikenteeseen ei näytä tulevan riittävää katkoa ylittää ajaen, on paras nousta satulasta ja taluttaa pyörä merkittyä suojatietä pitkin toiselle puolelle, jolloin autojen kuuluu väistää.

Sama pätee pyörätietä pitkin ylitettäessä. On siis väistettävä ajoradan liikennettä molemmista suunnista, ellei autoille ole asetetta merkein väistämisvelvollisuutta.

Pyörätie ei ole suojatie.

Kahden vuoden siirtymäajalla pyöräilijän tienylityspaikalle asetetaan ajoradan liikenteelle väistämisvelvollisuus liikennemerkillä. Kärkikolmio, stop-merkki tai uusi väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkki.

Jos on liikennevalot, niin tietysti niitä pitää noudattaa. Ajoneuvolain mukaan myös polkupyörä on ajoneuvo. Se pitää ottaa huomioon, jos joutuu ajamaan pyörällä ajorataa pitkin pyörätien puuttuessa.

Polkupyörässä pitää olla jatkossa punainen takavalo. Pyöräilijälle voidaan määrätä 40 euron liikennevirhemaksu.

Uusi liikenneväline on sähköpotkulauta. Jos sen moottorin teho on enimmillään 1 kW ja rakenteellinen enimmäisnopeus 25 km/h, niin sillä kulkiessa noudatetaan pyöräilijän sääntöjä.

Markus E. Myllymäki

Vaasa

Kommentoi