Lukijoilta: Rantaradan hankeselvitys on valmistunut

Turun ja Helsingin välisen oikoradan kustannusarvio on 3,4 miljardia euroa. Hyötykustannuslaskelma eli H/K-luku on 0,44 eli hanke olisi suurin piirtein kannattava, jos hankkeeseen saataisiin puolet tukea.

Rata kuuluu EU:n kansainvälisesti tärkeään (suomalaisille) liikenneverkkoon, joten jotain tukea sille olisi saatavissa.

Tavaraliikennettä radalla ei paljoa ole eikä tule. Henkilöliikenne kilpailee tiukasti valmistuneen moottoritien kanssa. Suurimpia hyötyjiä olisivat Helsingin seudun ja Turun seudun kiinteistöt.

Investoinnin kustannusarvio on sama kuin Merenkurkun kiinteän yhteyden. Tämän hankkeen kustannukset jakautuisivat kahdelle valtiolle ja todennäköisesti Norjaakin kiinnostaisi yhteys.

EU;n suurempi tuki olisi vaikeaa, koska hanketta ei ole katsottu kansainvälisesti tärkeäksi yhteydeksi, mutta suhtautuminen hankkeeseen voi muuttua kun Ruotsi saa itärannikoltaan nopeat yhteydet Länsi- ja Pohjois-Eurooppaan.

Erkki Keski-Nisula

Seinäjoki

Kommentoi