Lukijoilta: Sähköautoissa on ympäristö- ja eettisiä ongelmia

Viime aikoina on runsaasti käyty keskustelua liikenteen päästöistä. Liikenteen päästöjen puolittaminen, johon eduskunta on sitoutunut, vaatii monia erillisiä toimenpiteitä. Yksi niistä on liikenteen sähköistäminen. Tämän vuoksi autonvalmistajat ovat tuoneet markkinoille useita uusia sähköautomalleja. Sähköautojen tärkein osa ovat auton akut. Akkuteollisuuden suurin haaste on saada riittävästi mineraaleja tuottamaan tarvittavia raaka-aineita. Tesla S-mallissa on nikkeli-koboltti-alumiini-litium ioniakut, jonka katodissa on 35 kg nikkeliä ja 7 kg kobolttia.

Merkittävimmät koboltin esiintymisalueet ovat Afrikassa, Burundissa, Norsunluurannikolla, Sambiassa, Ugandassa ja Kongon demokraattisessa tasavallassa, joka tuottaa 40% maailman koboltista.

Kongon tilanne on erittäin epävakaa. Merkittävä osa koboltista on peräisin epävirallisista kaivoksista, joissa käytetään lapsityövoimaa. Vuonna 2016 Amnesty paljasti lapsityövoiman käytön ja nuorimmat lapset olivat 7-vuotiaita. Kobolttimalmi myydään Gongo Dongfang Mining kaivosyritykselle, joka on kiinalaisen mineraalijätin Zhejiang Huayou Coboltin tytäryhtiö eli Kiinan valtio hallitsee lähes puolta koko maailman kobolttimalmin tuotannosta.

Helsingissä vieraili tohtori Denis Mukwege Kongon demokraattisesta tasavallasta. Hän sai Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 2018. Hänen viestinsä oli, että me länsimaat vaatisimme mineraalien läpinäkyvää jäljitettävyyttä. Vain näin voidaan kongolaisten riistoa hillitä. Näin vetosi Nobelin rauhanpalkittu, mutta EU ei toimi, koska sähköautoja pitää valmistaa.

Sain olla mukana ministeri Bernerin liikennetyöryhmissä 2017–2018 ja kuulimme asiantuntijoita laajasti liikenteen eri sektoreita. Mieleeni jäi hämmentävä asiantuntijalausunto sähköautojen akkujen kestoiästä. Vuonna 2018 akkujen kestoikä oli vain kahdeksan vuotta, jonka jälkeen on ostettava uudet akut, joiden hinta on lähes puolet auton hankintahinnasta. Tämä tieto vaikuttaa erityisesti käytettyjen sähköautojen jälleenmyyntiin. Myöskään vielä ei ole järjestetty käytettyjen akkujen kierrätysjärjestelmää.

Lisäksi kun ottaa huomioon latausjärjestelmän rakentamisen vaikeudet, nopein tapa vähentää liikenteen päästöjä, on liikenteen biokaasun edistäminen, polttoaineen biopolttoaineen sekoitevelvollisuuden nostaminen 30 prosenttiin ja pitkillä matkoilla rautatieliikenteen edistäminen.

Harry Wallin (sd.)

kunnallisneuvos

Seinäjoki

Kommentoi