Lukijoilta: Sähköautokeskustelu oikeille raiteille

Kokonaan sivuseikaksi keskustelussa on jäänyt perussyy, että miksi maantieliikennekin halutaan sähköistää raideliikenteen tapaan eli kasvihuonekaasujen vähentäminen ilmaston lämpenemisen hillitsemiseksi. Samalla saastepäästöt hengitysilmaan vähenevät.

Toinen perusvika keskustelussa on ollut se, että siinä ei ole otettu huomioon siirtymäaikaa.

EU:ssa on sovittu, että vasta vuoden 2035 jälkeen rekisteröitävien uusien henkilö- ja pakettiautojen pitää olla päästöttömiä. Eikä se tarkoita käytettyjen polttomoottoriautojen kieltoa, eikä biokaasulla ja vedyllä toimivia autoja. Eri asia on sitten, että kuinka kauan huoltoasemien kannattaa pitää kalliita maatankkeja ja tankkauslaitteita polttonesteille, kun kysyntä hiipuu.

Suomen hallitus on ohjelmassaan asettanut tavoitteen siten, että Suomi olisi hiilineutraali vuonna 2035. Se siis tarkoittaa sitä, että metsät ja muut hiilinielumme nielevät hiilidioksidia vähintään yhtä paljon kuin sitä tuotamme, liikenne mukaan lukien.

Siihen mennessä sähköautot ja etenkin akut ehtivät kehittyä paljon. Lisäksi tuotantomäärien kasvu ja kilpailun lisääntyminen pudottaa hintoja.

Viime vuonna jo kolmannes myydyistä uusista henkilöautoista oli hybridejä eli osittain sähköisiä.

Ihmiset ovat olleet huolissaan myös lataussähkön saatavuudesta. En ole kuitenkaan huomannut, että sähkö- ja verkkoyhtiöt olisivat huolissaan siitä, että kotitalouksiin tulee yksi kulutuslaite lisää.

Ja sähkönjakeluhan ulottuu jo joka talouteen. Jos taloudessa voi käyttää astian- ja pyykinpesukoneita, liettä ja sähkökiuasta yhtä aikaa, niin yöllä on hyvin kapasiteettia ladata auton akkua.

Pikalataustaussähköäkin välittää jo nyt moni yritys.

Tulevaisuudessa miljoonat sähköautojen akut toimivat vaihtelevan tuulisähkön tuotannon tasaajina.

Sähköauton hyötyjä ovat ympäristöystävällisyyden lisäksi, yksinkertaisempi moottori ja halvemmat kilometrikustannukset. Sähkömoottorissa on paljon vähemmän osia verrattuna polttomoottoriin, mikä vähentää huollon tarvetta.

Kotitaloussähköllä kilometrikustannukset ovat alle puolet bensa-autoon verrattuna.

Sitä ei ole kerrottu, että miten täytetään se kuoppa verokertymässä, jonka korkeamman bensan ja dieselin energiaveron lasku sähköveron suuruiseksi aiheuttaa.

Markus E. Myllymäki

Vaasa

Kommentoi