Lukijoilta: Sähköautot ratkaisu ilmastonmuutokseen?

Sähköautoissa on samoja piirteitä kuin äidin ja lapsen välisessä keskustelussa. Lapsen ostopyyntöön äidin vastaus oli, ei ole rahaa. Lapsen neuvo oli: ”Hae seinästä”.

Sähköautoilu on puhdasta ja edullista, vai onko? Autojen lataus vaatii sähkötehoa, joka väistämättä kasvattaa talon tai taloyhtiön pääsulakkeiden kokoa. Tästä taas seuraa lisäliittymismaksu ja korkeammat perusmaksut. Näin taloyhtiössä yhtiövastike nousee myös autottomilla asukkailla.

Sähköntarpeen kasvu vaikuttaa jakeluverkkoihin ja sähkön tuotantotarpeeseen. Sähköverkkojen vahvistaminen tarvittavine uusine muuntajineen ja siirtoverkkoineen vaatii miljoona- tai jopa miljardi-investoinnit. Eikä tässä vielä kaikki. Sähköä pitää tuottaa enemmän. Tarvitaan lisää ydin- ja säätövoimaa.

Saasteettomat, maisemaa pilaavat tuulimyllyt pyörivät vain tuulella ja aurinkokennoista saadaan sähköä lähinnä kesällä. Tämän ilmaisenergian hyödyntämisessä tarvitaan säätövoimaa, jossa käytetään fossiilisia polttoaineita kuten öljyä, kivihiiltä ja maakaasua tai uusiutuvaa puuta tai jopa kiisteltyä turvetta.

Perinteisessä sähkön tuotannossa syntyy lämpöä jopa tuplamäärä sähköön verrattuna. Lämmön hyötykäyttö on rajallista. Loviisassa ja Olkiluodossa laitoksia jäähdytetään merivedellä, joka lämmittää lähiympäristön vesistöä ja muuttaa alueen biodiversiteettiä. Näillä alueilla eliöstö poikkeaa perinteisestä ja jääkin on pakkasilla lähinnä pintaan syntyvää riitettä.

Paradoksaalista on sekin, että auton sisätiloja jäähdytetään tai lämmitetään sähköllä, jonka tuottamisessa jo syntyi lämpöä. Toyotan ideana on tuottaa tarvittava sähkö autossa biokaasulla, jolloin sähkön tuotannossa syntyvää lämpöä voidaan käyttää kylmänä aikana sisätilojen lämmittämiseen.

Minusta investoinnit sähkön käytön lisäämisestä pitäisi suunnata nyt ongelmallisen biojätteen hyödyntämiseen sähkön ja biopolttoaineen tuotannossa. Metaani on jopa 25 kertaa hiilidioksidia voimakkaampi kasvihuonekaasu, mutta se on myös energiaa. Biohajoavaa jätettä on maailma täynnä.

Kasvihuonekaasuista maatalous, asuminen ja liikenne tuottavat lähes kaksi kolmannesta. Maataloudessa ja asumisessa syntyvällä metaanilla voitaisiin pitää asunnot lämpiminä ja siitä valmistetulla biopolttoaineella pyörät pyörimässä.

Biokaasu näyttää ainakin viestintäministeri Harakan mukaan olevan hallituksen työkalupakissa (I-P 4.9.2021).

Se parantaa mm. maatalouden asemaa energiakeskustelussa ja antaa uusia näkymiä tavoiteltaessa rakennusten energiaomavaraisuutta. Biojätteen hyödyntämisellä vähennetään tuontiriippuvuutta sähkön ja lämmön suhteen.

Erkki-Jussi Panula

Seinäjoki

Kommentoi