Lukijoilta: Suomi-rata ei lyhennä matka-aikaa pohjoiseen

Maanantain Hesarin väliotsikossa sanottiin Suomi-radan lyhentävän matka-aikoja pohjoisempaan Suomeen. Tämä pitää paikkaansa vain nykyisen ratalinjauksen osalta. Oikoratakaavailut eivät ota huomioon välttämätöntä junan vaihtoa. Korpirata vaatii oman kaluston, jolla ei voi ajella muualla Suomessa.

Tampereen pohjoispuolen matkustajat Helsinkiin eivät voi käyttää oikorataa ilman junan vaihtoa Tampereella. Matka-ajat Oulun suuntaan eivät lyhentyisi ollenkaan, koska oikoradan ajansäästö tuhraantuisi junanvaihtoon varattavaan aikaan. Kuka haluaa junan vaihdon, jos se ei lyhennä matka-aikaa?

Tampereen ratapihan päälle on rakennettu jäähalli. Miten oikoradan lisäraide saataisi mahtumaan ratapihalle? Joka tapauksessa se hankaloittaisi liikennöintiä Tampereen ratapihalla.

Jos oikoradalle halutaan pakottaa muuta liikennettä kuin pendelöijät, olisi junavuorojärjestelyn oltava seuraavanlainen:

Pohjoisesta tulevan junan olisi oltava Tampereella 15 minuuttia ennen Tunnin junan lähtöä. Pohjoisen juna jatkaisi matkaa pari minuuttia Tampereelle tulon jälkeen. Tunnin juna lähtisi 13 minuuttia myöhemmin ja olisi perillä 2 minuuttia ennen pohjoisen junaa.

Helsingistä Tunnin juna ja pohjoisen juna lähtisivät yhtä aikaa, jolloin Tunnin juna olisi Tampereella 15 minuuttia ennen pohjoisen junaa ja tunninjunalaiset ennättäisivät siirtyä pohjoisen junaan.

Tämä jatko- ja vaihtomahdollisuus edellyttäisivät sitä, että Tampereella olisi aina kaksi junaa yhtä aikaa lähdössä samaan suuntaan. Miten siitä ratapiha selviäisi.

Miten käytännössä hoidettaisi se, että jos pohjoisen juna olisi lumipyryn takia vartin myöhässä? Odottaisiko nyt tunnin ja vartin juna pohjoisen junaa vai lähtisikö se aikataulussa? Tällöin pohjoisen junan matkustaja voisi jäädä ilman kyytiä: tunnin juna olisi mennyt ja pohjoisen junan matkustajan paikkavaraus olisi päättynyt Tampereelle, josta jatkaisi toinen matkustaja

.

Tapio Yli-Kovero

Yrittäjä, keksijä, ekonomisti

Hämeenlinna

Kommentoi