Lukijoilta: Suunnaksi tulevaisuus, ei menneisyys

Kiitän kansanedustaja Rannetta sähköautoilua koskevasta vastakommentista (IP 29.7.). Näkemyseromme ei vaikuta hälvenevän.

Totesin edellisessä kirjoituksessani (IP 27.7.), että jäin kaipaamaan Ranteen ensimmäisessä kirjoituksessa (IP 23.7.) esitystä siitä, mikä muu voisi korvata fossiiliset polttoaineet henkilöautojen voimanlähteenä kuin sähkö. Vastausta ei tullut, vaan Ranne kehotti ihmisiä huolehtimaan vanhoista volkkareistaan.

Autoista ja muista kestokulutushyödykkeistä huolehtiminen on toki tärkeää. Henkilöautoilun voimanlähde kuitenkin on pakko vaihtaa bensiinistä ja dieselistä johonkin muuhun, koska öljy ja sen myötä fossiiliset polttoaineet loppuvat viimeistään muutamassa kymmenessä vuodessa.

Jos ilmastonmuutosta aiotaan hidastaa saati pysäyttää se, fossiilisten polttoaineiden käytön on loputtava nopeammin.

Kuten Ranne vihjasi, poliittinen pakkovalta ei toimi Suomessa. Kieltolaki on hyvä esimerkki.

Poliittista ohjausta sen sijaan on tapahtunut aina. Sen keinoja ovat esim. lapsilisät, asumistuki, polttoainevero ja arvonlisäveron porrastaminen. Poliittista ohjausta ovat myös sähköauton hankintatuki sekä asuinkiinteistöille latausjärjestelmien rakentamiseen tarkoitettu valtiontuki.

Hankintatuki on Suomessa 2 000 euroa. Kansainvälisesti vertaillen se on pieni.

Alankomaissa tuki on 4 000, Ruotsissa 7 000 ja Saksassa 9 000 euroa. Alankomaissa sähköautot lisäksi on vapautettu vuosittaisesta käyttömaksua vastaavasta verosta. Suomessa asuinkiinteistöt voivat saada latauspisteiden asentamiseen ja sähköjärjestelmän uusimiseen 35-50 prosentin tuen.

Sähkön siirto- ja jakeluverkostoa on vahvistettu viime vuosina voimakkaasti, kuten jo edellisessä kirjoituksessani totesin.

Sähköautojen kysyntä on kasvanut, koska ihmiset aivan oikein mieltävät, että autokannan sähköistäminen on tehokas keino torjua ilmastonmuutosta. Uusi tekniikka otetaan käyttöön nopeasti, kun hyöty on ilmeinen.

Monien vastustuksesta huolimatta radio, televisio, matkapuhelin, internet ja tietotekniikka yleistyivät vauhdikkaasti kukin vuorollaan. Niihin liittyvä infrastruktuuri rakennettiin samaa tahtia. Sähköautoiluun liittyvän infrastruktuurin rakentaminen ei ole ratkaisevasti monimutkaisempaa ja raskaampaa.

Akkujen raaka-aineet on sähköautotuotannon pullonkaula, kuten Ranne toteaa.

Koboltti on erittäin rajallinen luonnonvara. Siksi akkujen tuotekehitys on kiihkeää, ja todennäköisesti vaihtoehtoisia materiaaleja löydetään. Akkujen kierrätys on kehitteillä ja tulee olemaan rutiinia 10-20 vuoden kuluessa.

Oma henkilöauto on käytännössä välttämätön haja-asutusalueilla asuville mutta ei kaupunkilaisille. Monet kaupunkilaisnuoret eivät pidä henkilöautoa tai edes ajokorttia itselleen tarpeellisina.

Kaupungistuminen ja joukkoliikenteen järkeistyminen tietoteknisten sovellusten myötä vähentävät henkilöautoilun tarvetta. Siksi sen suosio ilmeisesti tulee vähenemään.

Jos joku tänään vetäisi kaikilta töpselin seinästä, yhteiskunta halvaantuisi bensan jakelua myöten.

Muutaman päivän bensa-autot kulkisivat sillä, mitä tankissa on jäljellä, ja sähköautot sillä, mitä akussa on jäljellä. Huoltovarmuus ei parane siten, että jätetään tekemättä tuikitarpeelliset tekniset uudistukset.

Karri Helin

Seinäjoki

Kommentoi