Lukijoilta: Tommi Mäki ja tekojäärata

Näyttää siltä, että Tommi Mäen vaalikampanja on jo alkamassa vaikka kunnallisvaaleihin on vielä aikaa (Ilkka-Pohjalainen, mielipiteet 28.2.).

Avaus tekojääradasta on tyypillinen poliitikolle. Mäki perustelee ehdotustaan ensinnäkin säästösyillä mutta ei mainitse sanallakaan, mistä tuo säästö kenties tulisi. Ehkä Mäki ajattelee, että kun tekojäärataa ei rakennettaisi pesäpallostadionin yhteyteen, siitä syntyy säästöä.

Mutta se ei ole säästöä, jos nuo muka ”säästyvät” rahat laitettaisiin tekojääradan virittelemiseen Elisalle, se on kulujen siirtämistä momentilta toiselle.

Mitään selvityksiä kustannuksista Mäki ei esitä. Sitä paitsi Mäen ehdottama toteuttamisvuosi 2021 on utopiaa, sillä Vaasan alijäämä ei tule katetuksi vielä moneen vuoteen.

Päinvastoin, mitään ei säästyisi vaan rahaa palaisi enemmän. Jokavuotiset radan purkamiset/kasaamiset maksavat. Lisäksi kuluja tulee Mäen mainitsemista Elisa-stadionin käytettävissä olevista palveluista, pukuhuoneista, paikoituksesta valaistuksesta, henkilökunnasta jne. Mäki, kaikki tuo maksaa rahaa.

Jotta jotain säästettäisiin, tuon radan käytön tulisi olla maksullista. Ja tarkoitan oikeita tuloja, jotka kattavat menot, en tuloja, joita siirrellään kaupungin kassassa momentilta toiselle.

Onko tutkittu paljonko käyttäjiä olisi, kuinka moni keskustan koulu olisi kiinnostunut palvelua käyttämään? Entä muiden kaupunginosien kuin keskustan koulut/muut käyttäjät? Entä kun taas tulee (varmasti tulee) niitä kunnon talvia, kun pääsee luonnonjäille?

Mäen kolmesta kärpäsestä: 1. Elisan käyttöastetta nostetaan ympärivuotiseksi: Turhaa jos siitä, kuten näyttää, tulisi vain lisäkuluja varattomalle Vaasalle. Käyttöasteen nosto kannattaa vain, jos käytöstä aiheutuvat kulut saadaan katetuksi ja mieluiten hieman nettoa eli käytön tulisi olla maksullista. 2. Laajennettavan jäähallin käyttöä optimoimalla/tehostamalla saadaan myös varma jääliikuntapaikka muillekin kuin vain jääkiekkoilijoille. 3. Mäki, oikeasti, tiedätkö onko jääliikunnan harrastajia tarpeeksi, mikä olisi käyttöaste? Ehkä sama kuin Kirkkopuistikon pyöräteillä eli lähes nolla.

Lisäksi rohkenen epäillä, että poliitikko Mäen lisäksi tätä asiaa saattaa ajaa myös tapahtumapromoottori Mäki, jonka toiminnalle tuo jäärata saattaisi avata uusia ansaintamahdollisuuksia. Kukapa tietää?

Henrik Gräsbeck

Vaasa

Kommentoi