Lukijoilta: Vaasan onnellisuuskampanja pohjautuu arjen kiitollisuuteen

Kiitos Karin Toivolalle onnellisuus-teeman pohdinnasta Ilkka-Pohjalaisessa 20.10. Kirjoituksessa oli paljon tärkeää asiaa, mutta myös joitain väärinymmärryksiä.

Ensinnäkin Vaasan kaupunki ei ole 190 000 eurolla julistautumassa Suomen onnellisimmaksi kaupungiksi. Kyseinen summa on kokonaisuus Vaasan kaupungin ja VASEKin rekrytointikampanjasta, jossa on mukana alueen yrityksiä. Kaupungin kustannus tuosta kampanjasta on 60 000 euroa ja loput tulevat muilta yhteistyökumppaneilta. Tavoitteena Suomen onnellisimmat asukkaat oli lähtölaukaus tälle rekrytointikampanjalle.

Alueen yritykset tarvitsevat osaavaa työvoimaa ja kaupunki tarjoaa puitteet hyvälle elämälle, siksi yhteistä markkinointia osaajien saamiseksi alueelle tehdään yhdessä – samalla myös saadaan kustannuksia jaettua ja kaikki hyötyvät.

Jos haluamme pysyä elinvoimaisena seutuna, jolla on tarpeeksi vetovoimaa houkutella uusia asukkaita, meidän on herätettävä tunteita ja tehtävä Vaasaa tunnetuksi. Imagotutkimuksen (Miltton 2019) mukaan vain 11 % suomalaisista tuntee Vaasan hyvin.

Jos kaupunkia ei tunneta, eivät siellä olevat työpaikatkaan kiinnosta. Jos emme saa uusia asukkaita ja uusia yrityksiä, myös verotulot vähenevät. Verotuloja tarvitaan, jotta kaikille asukkaille voidaan turvata hyvä elämä ja toimivat peruspalvelut.

Vaasan kaupungin strategiassa on tavoitteena Suomen onnellisimmat asukkaat. Emme siis ole julistautuneet olevamme Suomen onnellisin kaupunki, vaan kerroimme, että aloitimme työn tavoitteen saavuttamiseksi.

Valtuuston strategiaseminaarissa puhuttiin paljon siitä, että “kovien” numeraalisten tavoitteiden (talouden tasapaino, väestönkasvu ja hiilineutraali Vaasa) rinnalle tarvitaan myös pehmeitä arvoja. Siksi onnellisuus nousi strategiaan mukaan.

Onnellisuus ei tarkoita meille Toivolan kirjoittamaa amerikkalaista hölynpölyä, vaan hyvin konkreettisia arjen tekoja. Halusimme perehtyä siihen, mistä ihmisten onnellisuus rakentuu ja siksi pyysimme vuosikymmeniä onnellisuutta tutkineen emeritusprofessori Markku Ojasen konsultoimaan meitä. Ojasen kanssa tulemme myös mittaamaan asukkaiden tämänhetkistä onnellisuutta, jotta voimme kehittää sitä tavoitteellisesti.

Olemme Toivolan kanssa aivan samaa mieltä siitä, että pelkkä kampanja ei ketään tee onnelliseksi ja onnea tunteakseen täytyy perustarpeet olla ensin täytettynä – ruoka, juoma ja turva.

Kampanjaa teemme siksi, että kerromme asukkaille niistä teoista, joita kaupungin työntekijät tekevät vaasalaisten onnellisuuden edistämiseksi. Kaikki kaupungin tuottamat palvelut, kuten esimerkiksi liikunta, kulttuuri, varhaiskasvatus, koulutus, terveys- ja sosiaalipalveluja, ympäristön kehittäminen, ikäihmisten palvelut ja monet muut osaltaan tuovat onnea ja hyvinvointia asukkaille.

Kampanjan avulla haluamme myös kertoa vaasalaisille, mitä jokainen voi itse tehdä oman onnellisuuden edistämiseksi.

Ojasen mukaan onnellinen ihminen ei haikaile mennyttä aikaa eikä elä paremman tulevaisuuden odotuksessa, vaan hän osaa olla kiitollinen ja nauttia niistä asioita, jotka hänellä on hyvin juuri nyt.

Koronan takia tulevaisuus on hämärän peitossa, ja keskittyminen tähän päivään ja siinä oleviin ilonaiheisiin voi auttaa selviytymään epävarmuudesta.

Ojanen puhuu myös siitä, että hyvän tekeminen toisille lisää onnellisuutta.

Nyt jos koskaan tarvitsemme toisiamme, etenkin he jotka ovat yksin ja ehkä karanteenissa. Pidetään yhteyttä, kysytään tarvitseeko lähimmäinen apua –ja samalla onnellisuus kertaantuu.

Leena Forsén

viestintäpäällikkö

Vaasan kaupunki

Mari Kattelus

markkinointipäällikkö

VASEK

Eevamaria Paasikari

markkinointiasiantuntija

Vaasan kaupunki

Kommentoi